Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 

07 | 12 | 2019

Uczniowie PSP w Olszance po raz kolejny biją rekord w jednoczesnej resuscytacji krążeniowo-oddechowej

16 października obchodzimy Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca. To właśnie  z tej okazji Fundacja WOŚP co roku  w tym czasie  organizuje niezwykłą akcję – wspólne bicie rekordu w jednoczesnym prowadzeniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez jak największą ilość osób. Celem wydarzenia jest popularyzacja wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy. Również Publiczna Szkoła Podstawowa w Olszance  podjęła to wyzwanie, które już od wielu lat na stałe wpisało się w tradycję naszej szkoły.  Od południa nasi uczniowie dołączyli do bicia rekordu w resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Przez 30 minut doskonalili swoje umiejętności w udzielaniu pierwszej pomocy. W tym roku ćwiczenia na fantomach podjęły 122 osoby.  Przez 30 minut uczniowie klas I-VIII pod opieką swoich nauczycieli i wychowawców: p. Violetty Świder, p. Beaty Lemiszki, p. Wioletty Perkowskiej i p. Anny Michalak, na zmianę nieprzerwanie prowadzili resuscytację krążeniowo – oddechową na 3 fantomach. Przed przystąpieniem do czynności za pomocą krótkiej prezentacji przypomniano wszystkim podstawowe informacje na temat udzielania pierwszej pomocy poszkodowanemu. Przystąpiono do zadania mając na uwadze fakt, że posiadanie umiejętności niesienia pierwszej pomocy jest „na wagę życia”. Właśnie dzięki takim akcjom już najmłodsze dzieci obok praktycznych umiejętności i wiedzy nabywają również świadomość, że każdy z nas może uratować życie drugiemu człowiekowi. Z pierwszą pomocą należy zapoznawać dzieci od najmłodszych lat.  W naszej szkole staramy się to robić systematycznie, przeprowadzając liczne szkolenia w ramach zajęć dydaktycznych
 i wychowawczych, a także  korzystając z zajęć prowadzonych np. przez strażaków z OSP w Olszance.

Mamy nadzieję, że to wydarzenie zwróciło uwagę wszystkim, jak ważna jest umiejętność udzielania pomocy, a co za tym idzie - ratowanie życia drugiego człowieka. Dzięki zaangażowaniu naszych uczniów i chęci brania udziału w takich wydarzeniach mogliśmy dołożyć swoją cegiełkę do rekordowego wyniku w bieżącym roku. To wspaniałe, że jednego dnia tyle osób, w tej samej chwili pokazało, że umie udzielać pierwszej pomocy. Wszystkim serdecznie dziękujemy za zaangażowanie.

tekst Joanna Sowierszenko

foto Joanna Sowierszenko i Wioletta Perkowska

IX ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

 

"W matematyce nie ma drogi specjalnie dla królów” mawiał Euklides. Początkiem tej drogi jest poznanie „alfabetu matematyki”, czyli tabliczki mnożenia. Wiedzieli o tym starożytni, wiedzą również dzieci uczące się w szkole podstawowej w Olszance. Dlatego już po raz czwarty z rzędu przystąpili do bezpłatnej akcji edukacyjnej pod hasłem: „Młodsi sprawdzają czy starsi tabliczkę mnożenia znają!”. Akcja odbywa się w każdy pierwszy piątek października. W tym roku był to 4 dzień miesiąca. Jej celem jest propagowanie zabawowej formy nauczania – uczenia się matematyki w niecodzienny sposób. Ochotnicy z klas piątej, szóstej i siódmej wcielali się w rolę egzaminatorów i podczas przerw lekcyjnych przepytywali swoich rówieśników ze znajomości tabliczki mnożenia. Uczeń, który prawidłowo odpowiedział na pięć wylosowanych pytań, otrzymywał w nagrodę odznakę Mistrza Tabliczki Mnożenia. Ponadto w klasach zorganizowano zawody w celu wyłonienia Klasowego Mistrza Tabliczki Mnożenia. Jednak najciekawszym dla uczniów punktem programu obchodów ŚDTM był udział w tzw. patrolu egzaminacyjnym, którego zadaniem było przepytywanie mieszkańców Olszanki i Pogorzeli. Parol tworzyli uczniowie klasy 5a i 5b pod opieką nauczycielki matematyki, która czuwała nad prawidłowym przebiegiem akcji. Uczniowie bardzo poważnie wykonywali swoje zadanie. Informowali mieszkańców o celu akcji, a następnie wnikliwie analizowali odpowiedzi dorosłych. Przepytywani z uśmiechem na twarzy, ale i z lekkim strachem poddawali się egzaminowi. Patrol Egzaminacyjny przyznał tytuł Mistrza Tabliczki Mnożenia pani wójt Gminy Olszanka Anecie Rabczewskiej, pani Sekretarz Ewie Rosińskiej, pracownikom Urzędu Gminy Olszanka, którzy chętnie przerywali swoje obowiązki, aby poddać się egzaminowi młodych ludzi. Bardzo miło przyjęła uczniów pani pracująca w urzędzie pocztowym, pracownicy sekretariatu szkoły w Olszance oraz pani wicedyrektor Violetta Świder. Dzieci na długo zapamiętają tę niecodzienną lekcję matematyki.

Organizatorem głównym akcji ŚDTM jest Wydawnictwo Karty Grabowskiego ze Szczecinka. Od 20 lat bawią się matematyką, a wraz z nimi rodzice, nauczyciele i przede wszystkim… dzieci! Pierwsze Karty Grabowskiego - „Tabliczka mnożenia” - wydali w 1996 roku. Szybko znalazły swoje zastosowanie w szkołach – na lekcjach matematyki – oraz w domach – jako sposób na zabawę i przyjemną edukację. W tym roku po raz pierwszy Karty Grabowskiego zagościły w murach szkoły w Olszance i od razu wywołały głębokie zainteresowanie uczniów. Dzieci, grając w karty, tak naprawdę nie zauważały kiedy nauka stała się zabawą. Sprzyjał temu szeroki wachlarz gier i zabaw autorstwa Andrzeja Grabowskiego – od pasjansów, gier jednoosobowych, aż po gry zespołowe - na czas i z nutką rywalizacji.

Tekst i foto Wioletta Perkowska

Źródła: //kartygrabowskiego.pl/o-firmie

www.wmtday.org/pl/podstawowe-informacje-o-akcji

tekst i foto Wioletta Perkowska

Nie ma granic jest przyjaźń – o polsko-niemieckiej wymianie młodzieży z PZSP w Olszance

 

Rok szkolny dla siódmoklasistów z PZSP w Olszance rozpoczął się niezwykle ciekawie, od tygodniowego wyjazdu do przepięknej niemieckiej miejscowości - Altenkirchen. To ogromna zasługa wójta Gminy Olszanka – pani Anety Rabczewskiej, która dzięki swoim staraniom przywróciła,  po krótkiej przerwie, tradycję  organizowania wymiany uczniów PZSP w Olszance z uczniami z zaprzyjaźnionej Gminy Związkowej Altenkirchen.

Wymianę młodzieży szkół zapoczątkowano w 1998 roku. Przez lata uczniowie z Polski mieli okazje gościć u siebie przyjaciół z Niemiec lub mogli odwiedzać swoich rówieśników
w  Altenkirchen. Wymiana młodzieży, wspólne wyjazdy do obu krajów były zawsze świetną okazją do sprawdzenia i doskonalenia swoich umiejętności językowych. Uważano, że bezpośrednie kontakty ludzi młodych będą służyć przezwyciężaniu wzajemnych uprzedzeń, pogłębianiu wiedzy o krajach, a w konsekwencji w przyszłości zaowocują regularnymi kontaktami i trwałymi przyjaźniami. Dla polskich uczniów taka wymiana jest zawsze okazją do zetknięcia się z żywym językiem, uświadamia uczestnikom, jak ważna jest znajomość języków obcych i na pewno motywuje do intensywniejszej nauki.

Altenkirchen jest miastem oddalonym od Olszanki o 800 km, dlatego nasi uczniowie dotarli na miejsce późnym wieczorem. Zostali bardzo ciepło przywitani przez sekretarz gminy – panią Barbarę, panią Iwonę – tłumacza oraz swoich niemieckich kolegów. Po rozmowach, przedstawianiu się i wspólnej kolacji przyszedł czas na zakwaterowanie i odpoczynek w ośrodku szkoleniowym Landjugendakademie.  Kolejny dzień rozpoczął się od wizyty w urzędzie gminy. Następnie wybrali się na spacer po mieście  zabytkowymi uliczkami z przewodnikiem, który przepięknie opowiadał historię i legendy związane z miejscami, obok których przechodzili.   Podziwiano piękną panoramę miasta z wieży kościelnej, poznano zawód i obowiązki strażnika miejskiego. Uczniowie zostali powitanie przez pana burmistrza, który jest bardzo ciepłą i życzliwą osobą, dlatego cierpliwie i z uśmiechem opowiadał o swojej pracy, obowiązkach i planach, odpowiadał na wszystkie pytania młodzieży z Polski. Po południu odbyło się spotkanie w tutejszej szkole, młodzież niemiecka przygotowała niespodziankę i zaprosiła wszystkich do LaserTag. To miejsce oczarowało uczestników wyprawy, w trakcie wspólnej zabawy, laserowej bitwy wszyscy przełamali barierę językową, zaprzyjaźnili się i świetnie się bawili. Trzeciego dnia wszyscy wybrali się do Bruhl – największego parku rozrywki w Niemczech. Zabawy i radości nie było końca. Młodzież polsko-niemiecka bawiła się zgodnie i wyśmienicie. Fantastycznie się ze sobą dogadywała i współpracowała, nie było przeszkód językowych. W czwarty dzień uczestnicy wymiany spotkali się w szkole August-Sander-Schule, gdzie przywitała ich sama pani dyrektor Doris John. Opowiedziała uczniom o szkole, a następnie oprowadziła. Szkoła  jest  bardzo duża, uczy się  w niej 500 uczniów. Gabinety lekcyjne są jasne i przestronne, bardzo dobrze wyposażone. Później nasi uczniowie wzięli udział w specjalnych warsztatach dotyczących Unii Europejskiej. Podzieleni na grupy wspólnie przygotowywali i opracowywali wylosowany temat-zagadnienie. Tworzyli krótkie filmy i nagrania. W wielu osobach odezwała się natura filmowca, aktora-artysty. Wyszło pięknie. Filmy były ciekawe i przedstawiały oryginalne i trafne podejście do tematu. Na koniec tego projektu odbyło się spotkanie z panem burmistrzem i panią dyrektor, która pochwaliła efekty pracy grup polsko-niemieckiej. Na zakończenie wspólnego spotkania uczniowie z Polski wręczyli wszystkim specjalne podarunki, które zostały zakupione przez PZSP w Olszance  Gminę Olszanka. Nadszedł czas pożegnania i powrotu do Polski.

Chwile spędzone z rówieśnikami z Niemiec na długo pozostaną w pamięci siódmoklasistów z Olszanki  i mamy nadzieję, iż zaowocują w przyszłości wspólnymi planami i przedsięwzięciami. Poprzez wspólne działania młodzi Polacy i Niemcy pozbywają się uprzedzeń wynikających często z niewiedzy, uczą się siebie nawzajem, poznają język i kulturę kraju sąsiada, zaprzyjaźniają się. Kształtowanie młodych pokoleń odbywa się w oparciu o prawdę historyczną, autentyczne partnerstwo i świadomość wspólnego dobra i korzyści wynikających ze współpracy. Plan  wymiany w znaczącym stopniu uwzględnia edukację obywatelską i historyczną, a także kwestie odpowiedzialności młodzieży za przyszłość stosunków polsko-niemieckich.

Tygodniowy pobyt w Niemczech był naprawdę niezwykle bogaty w atrakcje i przeżycia. To wyjątkowe spotkanie nie doszłoby do skutku, gdyby nie wsparcie finansowe i pomoc  fundacji Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz  władz Gminy Olszanka. Jesteśmy za nie niezmiernie wdzięczni.  Korzystając z okazji pragniemy  również  serdecznie podziękować  wspaniałym osobom z Altenkirchen: władzom Gminy,  nauczycielom, uczniom za serdeczne przyjęcie i przygotowanie tak bogatego i wspaniałego programu wymiany. Serdecznie wszystkim dziękujemy.

Tekst i foto - uczestnicy  i opiekunowie wymiany

 

Wędkarski debiut

 

 Godziny spędzone na świeżym powietrzu, kontakt z przyrodą i fotografia z taaaką rybą- to niewątpliwe zalety wędkowania.   Jednak do tego, by stanąć w szeregi braci po kiju, wiedzie długa droga. Piątoklasiści z Olszanki zadebiutowali w roli przyszłych wędkarzy.

             27 września na tzw. cyplu, łowisku PZW „Karaś” stanęło w szranki 18 uczniów klasy Va,  kandydatów na przyszłych wędkarzy. Zanim otrzymali wędki, musieli się dowiedzieć, w jaki sposób przygotować zanętę, jak wyhodować piękne, dorodne robaki i które dżdżownice będą odpowiednie. Podobno ryby lubią, kiedy robaki są jędrne, soczyste, ciepłe i żywotne, takie najlepiej uzyskać trzymając  w ciepłym miejscu  na chwilę przed założeniem. Optymalnym miejscem jest ….język. Piątoklasiści spojrzeli po sobie z niedowierzaniem, niektórym po twarzy przebiegł grymas obrzydzenia, ale znacząca cisza, która zapadła oznaczała, ze  sprawdzają  w myślach granice swojej odporności. Na szczęście pan Marek Rudkowski, instruktor, wyprowadził wszystkich z błędu. Widać było, ze przyjęli tę wiadomość z ulgą. Kiedy zanęty były już przygotowane pan Marek opowiedział o sposobach wędkowania i rodzajach sprzętu. Chwilę później pierwsi zaaferowani moczykije dzierżyli w dłoniach wędki. Rozpoczął się czas niecierpliwego oczekiwania na „branie”. To była prawdziwa próba charakteru. Po kilkunastu minutach wszyscy usłyszeli okrzyki. Nie były one bynajmniej spowodowane atakiem nieproszonych owadów. To triumfował  Filip , który dumnie prezentował swój sukces. Co prawda była to tylko mała uklejka, która zaraz wróciła z powrotem do wody, ale i tak wszystkie zazdrosne spojrzenia skierowane były w jej stronę. W przyszłych wędkarzy wstąpił duch walki. Taki mały śledź rozpalił umysły  do czerwoności – każdy chciał takiego mieć. Po chwili tego zaszczytu dostąpił Kuba. Po nim Damian, Sebastian i Martynka z dumą  wyciągnęli z wody swoje trofea.

            Po dwóch godzinach wszyscy udali się na przygotowany poczęstunek. Pieczone kiełbaski wybornie smakowały na świeżym powietrzu. Zniknęły w mig, a wszyscy z powrotem wrócili moczyć kije. Około południa trzeba było zacząć zwijać obóz. Na koniec nastąpiła uroczysta dekoracja. Każdy młody adept wędkarstwa otrzymał pamiątkowy medal.

            Ten wyjazd pozwolił uczniom na moment oderwać się od szkolnej rutyny. Pokazał, że w najbliższej okolicy można  ciekawie  spędzić wolny czas.  Dzieci zdobyły nowe umiejętności, dowiedziały się ciekawych rzeczy  na temat ryb, ich zwyczajów czy rodzajów wędkowania. Nauczyły się także szacunku do przyrody, rozsądnego korzystania z jej darów.

             Uczniowie klasy V a spędzili udany, pełen wrażeń dzień. Spora w tym zasługa rodziców, Emilii i Marka Rudkowskich i Mariusza Dudy, dzięki którym ta wyprawa doszła do skutku. Państwo Rudkowscy wcześniej przygotowali miejsce na obozowisko, sprzęt, kiełbaski. Cierpliwie wprowadzali uczniów w arkana wędkarstwa, objaśniali, demonstrowali. PZW „Karaś” ufundował poczęstunek i pamiątkowe medale. Dzieci wróciły zmęczone i bardzo zadowolone, kilkoro z nich do domu przywiozło fotografie z taaaką rybą.

 tekst Adriana Gall

Urodziny szkoły na sportowo

Piątek 13. na pewno nie był pechowy dla uczniów PSP w Olszance, tego dnia w szkole czekała na nich moc atrakcji. A to wszystko z powodu festynu z okazji zbliżającego się 50-lecia powstania szkoły.

         Zabawa rozpoczęła się pokazem talentów. Przez ponad godzinę uczniowie prezentowali swoje umiejętności. Okazało się że do naszej szkoły uczęszcza wielu utalentowanych uczniów. I tak byliśmy świadkami popisów wokalnych , tanecznych, sprawnościowych czy plastycznych. Liczba chętnych przerosła oczekiwania organizatorów. Uczennice klasy VIII porwały chętnych do  zatańczenia belgijki. Ogromny aplauz publiczności wzbudził Antek z klasy VI, który w krótkim czasie ułożył kostkę Rubika. Hania z klasy III podbiła serca publiczności i jurorów swoją interpretacją współczesnej polskiej piosenki i zdobyła główną nagrodę.  Majka z klasy II zaprezentowała piękny układ z Jeziora Łabędziego, ostatecznie zajęła II miejsce. Siódmoklasistka Małgosia narysowała obraz przedstawiający małego jelonka i otrzymała trzecią nagrodę. Później wszyscy udali się na boisko  i tam rozpoczęła się rywalizacja sportowa w dwóch kategoriach – klasy I-IV i V-VIII, a nagrodą był Puchar Dyrektora Szkoły.

Uczniowie starszych klas stanęli w szranki w trzech konkurencjach, które sprawdzały ich koordynację ruchową, celność i zwinność.

Bezkonkurencyjni okazali się uczniowie klas IV i VIII  i do nich powędrowały puchary. Potem wszyscy udali się do stołówki posilić się kiełbasą z rożna. Uczniowie   musieli szybko zregenerować siły. Po powrocie na boisko  czekała na nich trenerka fitness Izabela Ilów  i przeprowadziła trening z wykorzystaniem stepów.

W piątkowe przedpołudnie amatorzy wędkarstwa mogli spróbować swoich sił w tej dziedzinie. Członkini  Koła Wędkarskiego Karaś pani Emilia Rudkowska przez cały czas prowadziła konkurencję rzutu do tarczy.

         Na koniec miała miejsce uroczysta dekoracja. Nagrodzone klasy otrzymały upominki. Dzięki hojności sponsorów każda klasa otrzymała jakieś pamiątkowe gadżety.  Na uczniów czekała jeszcze niespodzianka – przepyszne rurki z kremem, aby słodko uczcić 50 urodziny szkoły.

         Festyn został zorganizowany, aby uczniowie także mogli włączyć siew świętowanie jubileuszu szkoły. Oficjalne uroczystości odbędą się 26 października 2019 r.

tekst Adriana Gall, foto Wioletta Perkowska

"IV Przerwa na czytanie" – o akcji czytelniczej w naszej szkole

            O tym, jak ważne jest czytanie i sięganie po lekturę już od najmłodszych lat nie trzeba przekonywać nikogo w naszej szkoły.  Nic więc dziwnego, iż po usłyszeniu o nowej ogólnopolskiej akcji wspólnego czytania na przerwie, postanowiliśmy wziąć udział w tak szlachetnym przedsięwzięciu. Staramy się promować czytelnictwo i miłość do książek poprzez różne akcje. I tak 10 maja  oraz 13 maja podczas długiej przerwy nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie ,, IV Przerwa na czytanie” zorganizowanej przez Bibliotekę Publiczną w Gorzowie Wielkopolskim. Wydarzenie to odbywało się w ramach XVI Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek pod patronatem Fundacji ,, ABCXXI Cała Polska czyta dzieciom”. ,, IV Przerwa na czytanie” to pomysł na promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe oraz zachęcanie do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu. Wiemy, iż bardzo często niechęć sięgania po książki w dużej mierze bierze się  tak naprawdę z braku informacji o tym, co zawiera w sobie książka  A skrywa wiele... Przedstawienie uczniom chociażby małych, ale atrakcyjnych fragmentów  wybranych książek wyzwala w nich zaciekawienie i chęć sięgnięcia po nie, dlatego też w ramach tej akcji  młodszych uczniów-słuchaczy zaprosiliśmy do świata Mikołajka. Przygody tego  niezwykłego bohatera przybliżały trzecioklasistom, czwartoklasistom i piątoklasistom polonistki naszej szkoły, czytając w czasie przerwy  opowiadania z serii "Mikołajek ma kłopoty" oraz "Wakacje Mikołajka". Nieco starsi sięgnęli po „Dynastię Miziołków” lub książeczki z serii „P. Rosiak”. Najmłodszym uczniom naszej szkoły – pierwszoklasistom  podczas przerw została zorganizowana tzw. strefa czytania w sali, gdzie  poznawali baśnie i legendy polskie m.in. baśń o Szewczyku Dratewce, o Wyrwidębie i Waligórze,  legendę o Popielu, o  Borucie. Najstarsi podczas przerwy czytali swoje ulubione pozycje książkowe. Łącznie w akcji bicia rekordu czytania na przerwie wzięło udział 128 uczniów i 4 nauczycieli.

             Akcja została w Polsce zorganizowana po raz czwarty, a w naszej szkole w Olszance  po raz pierwszy, ale na pewno nie ostatni.

 Tekst: Joanna Sowierszenko

Majowa wycieczka do Skalnego Labiryntu


W dniu 14 maja 2019 r. odbyła się wycieczka do Skalnego Labiryntu „Błędne Skały”. Udział wzięli uczniowie PSP w Olszance.

W trasę wyruszyliśmy o godzinie 7.00, po dwóch godzinach dotarliśmy do pierwszego punktu naszej wyprawy- Czermnej. Na niewysokim wzniesieniu ukazała się naszym oczom Kaplica Czaszek. Zabytek jest jedynym takim miejscem w Europie. Na ścianach znajdują się osobliwe „ozdoby”, to 3 tysiące ludzkich czaszek, a kolejne 21 tysięcy złożono w krypcie pod kaplicą. Szczątki pochodzą od ofiar poległych podczas wojen toczonych na Ziemi Kłodzkiej oraz  szerzących się tam epidemii.

Kolejnym etapem naszej wyprawy była wędrówka po Parku Narodowym Gór Stołowych- Błędnych Skałach. Skalny Labirynt został wyrzeźbiony w piaskowcach przez wodę i wiatr. Powstałe bloki utworzyły przepiękną trasę turystyczną o niepowtarzalnym uroku ze względu na wąskie szczeliny. Wysokość korytarzy wahała się w granicach 6-8 m, natomiast szerokość miejscami wynosiła zaledwie kilkadziesiąt cm, znaczny odcinek przechodziliśmy pod skalnymi parasolami. W żadnym rejonie Polski nie spotkamy takiej atrakcji.

                Następnie pojechaliśmy do Wambierzyc, zwanych Śląską Jerozolimą, gdzie mieliśmy okazję zwiedzać Sanktuarium Matki Bożej Wambierzyckiej oraz ruchomą szopkę. Do świątyni prowadziły szerokie kamienne schody,  które posiadały symboliczne znaczenie. 33 stopnie pośrodku mają kojarzyć się zwiedzającym z życiem Chrystusa, aż 15stopni nad pierwszym tarasem symbolizuje lata Maryi przed macierzyństwem. Niewątpliwą atrakcją jest ruchoma szopka, która stanowi prawdziwy majstersztyk sztuki rzeźbiarskiej. W ciągu 28 lat spod dłuta Longinusa Wittina wyszło 800 figurek, z czego 300 wprawianych jest w ruch mechanizmem zegara. W szopce przedstawiono sceny religijne i obyczajowe, śląskie pejzaże i budowle, kopalnie z pracującymi w niej górnikami.

                Wycieczka bardzo mi się podobała. Podziwiałam przepiękne i niepowtarzalne zakątki przyrody, zobaczyłam ciekawe zabytki, a od pana przewodnika usłyszałam wiele interesujących legend.

 Tekst i foto Paula Lemiszka, uczennica klasy IV a

Edukacyjnie i logicznie w Karpaczu

 

W dniach 14-15 maja odbyła się wycieczka do Karpacza.
Udział w niej wzięli uczniowie klas IV a i IV b PSP w Olszance.

W trasę wyruszyliśmy o 7.30 po dokładnej kontroli autokaru przez policję. Po trwającej 3 godziny podróży dotarliśmy do pierwszego punktu naszej wyprawy- Zamku w Bolkowie. Już z daleka widzieliśmy mur tej gotyckiej twierdzy obronnej górującej nad okolicą. Pan przewodnik oprowadził nas po dziedzińcu, placu turniejowym, zeszliśmy do lochów. Wszyscy baliśmy się zamknięcia w komorze głodowej, gdzie od czasów średniowiecza swój żywot kończyli przestępcy i zbóje. Z wieży obronnej podziwialiśmy panoramę Karkonoszy.

                Kolejnym etapem naszej wyprawy była wędrówka w kierunku Śnieżki, miejscem docelowym było Schronisko Samotnia. Około godz. 13 przekroczyliśmy granicę Karkonoskiego Parku Narodowego i rozpoczęliśmy 4-godzinny spacer w góry. Trochę[asus1]  zaskoczyła nas aura, bowiem zaczął padać drobny śnieg, a nie spodziewaliśmy się go w środku maja. Dzięki niemu drzewa wzdłuż szlaku zrobiły się uroczo białe i nagle wszyscy zaczęliśmy wspominać lekturę „Opowieści z Narnii”. Niektórzy sugerowali, żeby poszukać magicznej latarni, między drzewami wypatrywali sań Białej Czarownicy lub śladów  pana Tumnusa. Cały czas obserwowaliśmy zmieniającą się florę. Z ogromnym trudem pokonywaliśmy kolejne metry w kierunku szczytu, a ukoronowaniem naszych wysiłków był widok Samotni. Z prawdziwą ulgą weszliśmy do legendarnego budynku. Po takiej męczącej wędrówce należała nam się nagroda w postaci filiżanki gorącej czekolady;  była ona w pełni zasłużona, bo jak się dowiedzieliśmy pokonaliśmy  niebagatelny dystans 1258 m n.p.m. W drodze powrotnej podziwialiśmy piękno karkonoskiego lasu, wsłuchiwaliśmy się w szum rwących potoków. Z ulgą dotarliśmy do naszego miejsca zakwaterowania i zjedliśmy posiłek. Później spotkaliśmy się w świetlicy i wzięliśmy udział w konkursie sprawdzającym naszą wiedzę na temat Karkonoszy.

                Drugi dzień zapowiadał się pracowicie. Już o godz. 10 udaliśmy się do Świątyni Wang. Ten wyjątkowy kościółek został sprowadzony do Polski z Norwegii drogą morską. Wykonano go w całości z drzewa sosnowego, bez użycia gwoździ, a pewne jego elementy  nawiązują kształtem  do łodzi Wikingów. Całą świątynię zdobi 177 okien. Kolejnym punktem wycieczki był Wodospad Szklarki. Po kilkuminutowej wędrówce Wąwozem Szklarki dotarliśmy do Wodospadu. Byliśmy świadkami pięknego wodnego widowiska- woda  z hukiem opadała kaskadą w dół i  rozpryskiwała się na boki, tworząc niezapomniane wrażenia. Na koniec udaliśmy się na zasłużony relaks w  Hotelu  Gołębiewski, aby skorzystać z oferty aquaparku. O godz. 17 z żalem pożegnaliśmy piękną ziemię karkonoską. W autobusie chwaliliśmy się zakupionymi pamiątkami, wymienialiśmy się wrażeniami. Mieliśmy okazję, aby porozmawiać, pożartować. Humory wszystkim dopisywały, a to w dużej mierze za sprawą Matusza z klasy IVa , który wcielił się w postać Dziadka Józka, barwnie i z wdziękiem prezentował jego przygody, a wszyscy wokoło trzęśli się ze śmiechu. O 20 dotarliśmy do szkoły, gdzie czekali na nas stęsknieni rodzice.

                Wycieczka bardzo nam się podobała. Mogliśmy podziwiać piękno polskiej przyrody, zobaczyć nowe miejsca, a przede wszystkim spędzić miło czas.

Chcielibyśmy gorąco podziękować Gminnej Komisji do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Olszance za finansowe wsparcie naszej wycieczki.

 

Tekst zredagowali wspólnie uczniowie klasy IVa i IV b PSP w Olszance

CYRK

25.03.2019 r. gościliśmy w naszym przedszkolu cyrk O'bimbolando. Wszystkie dzieci – począwszy od maluchów aż do starszaków – z zapalonym tchem śledzili występy pary cyrkowców. Program artystyczny zawierał: pokazy żonglerki, akrobacji, pokazy jazdy na monocyklu, taniec – transformers. Nie zabrakło iluzji i zabawnego klauna, którego pokazy powodowały na sali śmiech i aplauzy. Dzieci chętnie angażowały się do wspólnych zabaw z klaunem Ogórkiem i artystką Roksaną. Najbardziej zapierającą dech w piersiach chwilą było, gdy artystka pojawiła się z wężem. Pokaz dostarczył dzieciom miłych wrażeń, wiele radości i zadowolenia. Za swój występ artyści zostali nagrodzeni gromkimi brawami.

tekst i foto: Marta Grabowska

Wizyta w brzeskim schronisku

Jeden miał oczy niczym paciorki, inny sierść niemal jak drogocenny kaszmir, a jeszcze kolejny długie, urocze uszy. Niektóre były obojętne, inne z godnością patrzyły na gości, a pojawiły się i takie, które nie okazywały entuzjazmu z powodu wizyty.  Jest ich ponad 100, a każdy  posiada w sobie coś wyjątkowego. Mowa oczywiście o pieskach z brzeskiego „Przytul psisko”.

Zima to najtrudniejszy czas dla schroniska, brakuje przede wszystkim ciepłych koców, dlatego na wagę złota są wszelkie prezenty pochodzące od darczyńców. Nasza szkoła pomoc dla brzeskiego „Przytul psisko” ma niejako wpisaną w tradycję. Szkolne koło LOP przy PZSP w Olszance pod opieką pani Ani Machowskiej , chcąc pomóc zwierzętom przetrwać zimę, zainicjowało zbiórkę karmy i ciepłych okryć dla zwierząt. Uczniowie  zaangażowali się w pomoc bezdomnym zwierzętom i wsparli schronisko.  Przez ponad miesiąc  zbierali karmę, koce, ręczniki. 20 listopada 2018 r. z wizytą do schroniska pojechały dzieci z klas IV, ponieważ wykazały się największą ofiarnością. W sumie  udało im się  zebrać 97 kilogramów karmy oraz 30 ciepłych okryć.

Na spotkanie im wyszli pani Ala i pan Marcin, pracownicy schroniska.  Oprowadzili uczniów, opowiadając pokrótce przeważnie tragiczną  historię każdego podopiecznego. Wszyscy uważnie przyglądali się każdemu mieszkańcowi schroniska, widzieli w jakich warunkach żyje. Później mieli okazję porozmawiać z pracownikami. Dowiedzieli się, jak wygląda opieka nad takimi zwierzętami, jakie są ich zwyczaje, problemy i czego one najbardziej potrzebują. Paradoksalnie  najwięcej zwierząt trafia do tego miejsca w okresie Świąt Bożego Narodzenia, są to gwiazdkowe prezenty, które niespodziewanie zaczęły w nocy piszczeć, brudzić, niszczyć buty i tapety i o zgrozo! trzeba je co chwilę wyprowadzać. Kilka historii było tak wzruszających, ze niektórym z uczniów łza zakręciła się w oku.  Dzieci przekonały się, że posiadanie psa czy kota to nie tylko przyjemność, ale także obowiązek wobec niewątpliwie słabszej istoty. Poza tym na własne oczy zobaczyły, jaki okrutny los bezbronnemu zwierzakowi może zgotować człowiek.  Takie spotkania uczą dzieci empatii, współczucia i wrażliwości na los tych słabszych. Uświadomiły sobie, że chwilowy kaprys spowodowany chęcią posiadania pupila może czyjeś życie zmienić w piekło. Nasi czwartoklasiści wiedzą jedno - jeśli w domu ma się pojawić piesek, to tylko ze schroniska.

Spotkanie szybko dobiegło końca, a pracownicy schroniska przekazali uczniom dyplom z podziękowaniami. Wszyscy zadeklarowali dalszą pomoc w gromadzeniu darów.

tekst i foto: Adriana Gall

WYSTĄPIENIE ZESPOŁU FOLKLORYSTYCZNEGO ZBRUCZ Z TARNOPOLA

 

Mieliśmy przyjemność gościć w murach naszej szkoły Ukraiński  Zespół Pieśni i Tańca "Zbrucz" z Tarnopola.  Artyści wykonali dla nas znane utwory m.in. "Dumka na dwa serca", "Hej sokoły". Towarzyszyła im para taneczna w strojach wykonując tańce poważne, latynoamerykańskie i inne. Występ miał również charakter edukacyjny, uczniowie poznawali ukraińskie instrumenty ludowe małych gabarytów, wsłuchiwali się w ich brzmienie, powtarzali nazwy. Dal najmłodszych uczestników koncertu była to szczególna okazja do wspólnego tańca. 

tekst i foto: Wioletta Perkowska 

Wycieczka klas II i III do lasu

 

Dnia 10.10.2018 r. klasa 2 i 3 PSP były na wycieczce w lesie. Odwiedziły Leśnictwo Barucice w Nadleśnictwie Brzeg. Na miejscu na uczniów czekała p. pracownik Nadleśnictwa Brzeg. Pani leśnik oprowadziła dzieci po lesie pokazując im różnorodność szaty roślinnej lasu: drzewa liściaste, iglaste, krzewy, mchy, grzyby, porosty, runo leśne. Uczniowie poznawali warstwy lasu, obserwowali zmiany zachodzące w lesie jesienią, nasłuchiwali odgłosów zwierząt i ptaków, zbierali skarby, które pani Jesień zostawiła w lesie (kolorowe liście, szyszki, żołędzie, kawałki kory i grzyby jadalne - niestety udało im się znaleźć tylko jednego  podgrzybka). Po spacerze dzieci odwiedziły także gospodarstwo pana leśniczego, gdzie mogły podziwiać koniki polskie, króliki, kaczki, kury, gęsi, perliczki i mieszkającą w zagrodzie małą sarenkę Ewcię. Ostatnią atrakcją wycieczki było pieczenie kiełbasy w ognisku przygotowanym przez pracowników leśnictwa. Wycieczka do lasu była wspaniałą okazją do obserwacji naturalnego świata roślin, zwierząt, oraz wspaniałym przeżyciem dla uczniów. Dzieci nauczyły się prawidłowego zachowania w lesie, by nie ucierpiała leśna przyroda. Zrozumiały znaczenie lasu dla ludzi i zwierząt. Doświadczyły, że las to źródło świeżego powietrza. Spędziły miło czas na w otoczeniu pięknej, malowniczej, jesiennej przyrody leśnej, po czym pełni niezapomnianych wrażeń  wrócili do szkoły. 

 Serdecznie dziękujemy Nadleśnictwu Brzeg i Leśnictwu Barucice za  mile spędzony czas.

tekst i foto: Anna Michalak

AKADEMIA PANA KLEKSA

Lekcja z wyobraźni

Ponad 70 lat temu  na polskim rynku czytelniczym pojawiła się książka dla dzieci, która na długie lata zawładnęła  wyobraźnią młodych czytelników. „Akademia Pana Kleksa” doczekała się adaptacji filmowej, z kultową rolą Piotra Fronczewskiego, i musicalowej. Reżyser  Opolskiego Teatru Lalki i Aktora Jacek Gębura wziął na warsztat tę sztukę i tchnął w nią nowe życie.

02 października czwarto- i piątoklasiści z PSP w Olszance udali się do teatru przy ulicy Kośnego, by wziąć udział w nietypowej lekcji fantazji prowadzonej przez ekscentrycznego profesora Ambrożego Kleksa. Naukowiec na swoje niby-lekcje zjeżdża po poręczy, ma niesforne włosy i ubrany jest w pstrokaty płaszcz. Klasy są pełne przyszłych adeptów magii, którzy z zapałem uczą się kleksografii, uzdrawiania uszkodzonych przedmiotów, łączenia barw.  Nie ma tam sprawdzianów, kartkówek, odpytywania, za to uczniowie wręcz chłoną wiedzę. Zgłębiają tajemnicę świata zwierząt, przyrody, multimedialne oko przenosi ich nawet w kosmos. Adaś Niezgódka trafia nawet w zaświaty, do psiego raju. Taka szkoła to marzenie niejednego ucznia.

Opolski zespół  po raz kolejny  przygotował sztukę na wysokim poziomie, wszystkie elementy były przemyślane i trafne. Kostiumy i rekwizyty to prawdziwy popis  wirtuozerii sztuki kostiumologicznej. Każdy strój i przedmiot ma tam swoją historię, żyje swoim życiem

W przedstawieniu pojawiły się utwory muzyczne `doskonale znane starszym widzom z wersji filmowej, ale w nowych, rockowych aranżacjach. Widzom na pewno na długo zapadnie w pamięć rola Alojzego, lalki, która dzięki zabiegom Ambrożego zmienia się w chłopca. Pozbawione naturalności ruchy, metaliczny głos przywodzą na myśl demonicznego potwora. Chapeau bas w stronę aktorki, Aleksandry Mikołajczyk, za rewelacyjną kreację.

Opolska adaptacja utworu Brzechwy to spektakl, obok którego trudno przejść obojętnie. A co najważniejsze- młodzi widzowie po zakończeniu sztuki odczuwali niedosyt. Ta godzinna lekcja z pewnością rozpaliła ich wyobraźnię.

Adriana Gall, foto Wioletta Perkowska

DZIEŃ KROPKI

foto: Joanna Sowierszenko

DZIEŃ CHŁOPAKA

 

O tym, jak świętowano Dzień Chłopaka w PSP w Olszance...

             Wszystkie dziewczęta ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Olszance pamiętają, że 30 września jest dniem niezwykłym. W tym to bowiem czasie  panowie i ci duzi i ci młodsi mają swoje święto, potocznie zwane Dniem Chłopaka.  Jest to dzień wszystkich chłopców - naszych kolegów ze szkoły, z pracy, z podwórka, braci, ojców i synów i należy o tym pamiętać. Dziewczęta święto swoich kolegów postanowiły uczcić w niezwykły sposób. Najpierw żeńska część klasy dla swoich rówieśników  przygotowała  niespodzianki – przyjęcie. Zakupiono słodycze, chrupki, pączki, napoje, upieczono pyszne ciasta, babeczki. Zadbano również o podarunki. Były wśród nich: słodkie poduszki, kaktusiki, notesiki, piłki, breloczki, fantazyjne długopisy, maskotki, smycze, oraz słodycze. Wszystkim panom ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Olszance złożono przepiękne życzenia. Nie zabrakło również konkursów i zabaw, np. w klasie szóstej przygotowano słodkie przyjęcie oraz odbył się quiz wiedzy ph. "Tylko dla Orłów", gdzie dominowały pytania ze sfery kosmetycznej. Należało odgadnąć, jaki przedmiot widnieje na slajdzie prezentacji i przede wszystkim do czego służy. Wszyscy chłopcy wykazali się rozległą wiedzą i bez większych problemów  poradzili sobie z pytaniami konkursowi, choć sami przyznali, że nie było łatwo. Natomiast w klasie czwartej chłopcy musieli poradzić sobie z czynnościami typowo niemęskimi.  I tak młodzi panowie stanęli w szranki, walcząc o tytuł najlepszego w konkurencji…zaplatania warkocza. Później weryfikacji poddano ich umiejętności kulinarne. Zwycięzca musiał w ciągu 30 sekund poradzić sobie z pozbawieniem ziemniaka skorupki.  Trzeba przyznać, że do tej konkurencji podeszli naprawdę ambitnie i  ukończyli zadanie w wyznaczonym czasie. Ich poczucie rytmu zostało wystawione na próbę podczas tańca z pomponami w rytm „Despacito” i Mozarta. Wszyscy panowie wyśmienicie poradzili sobie z konkurencjami. W pozostałych klasach również było radośnie i uroczyście. Na zakończenie dnia wszystkim panom ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum zaśpiewano „Sto lat” oraz złożono moc życzeń. W tym dniu nasi mężczyźni czuli się wyjątkowi i ważni.                                                 

                                                                 Kochani Chłopcy!

 

Z okazji święta Waszego,

Przyjmijcie od nas dziewcząt

życzenia wszystkiego najlepszego:


Niech każdy dzień dostarcza Wam radości
i uśmiech zawsze Wam w sercach gości.


Niechaj problemy Was omijają,
A wszyscy bardzo Was kochają.


Bo jak nikt inny na świecie,
Wy na to zasługujecie!

 

Spełnienia marzeń od wszystkich dziewcząt ze szkoły podstawowej i gimnazjum.

 

Tekst i foto Joanna Sowierszenko

{gallery}galeria/2018_2019/psp/dzien_chlopaka{/gallery}

 

DZIEŃ UŚMIECHU - fotorelacja

 

„Ratujemy i Uczymy Ratować", czyli o wielkiej ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w resuscytacji krążeniowo-oddechowej w PZSP w Olszance

16 października obchodzimy Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca i z tej okazji co roku w połowie października Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy organizuje akcję bicia rekordu w jednoczesnym prowadzeniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez największą ilość osób. Nasza szkoła – PZSP w Olszance od wielu lat bierze udział w tej akcji i nie mogło być inaczej  i  w tym roku.  Przedsięwzięcie  trwało pół godziny i miała na celu rozpropagowanie wiedzy na temat resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz nauczenie poprawnego wykonywania elementów resuscytacji: 30 uciśnięć klatki piersiowej oraz 2 wdechów ratowniczych.

            W słoneczny  jesienny wtorek w  hali sportowej  PZSP w Olszance w Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca, uczniowie ze szkoły podstawowej i gimnazjum pod przewodnictwem pań: Beaty Lemiszki, Anny Machowskiej i Wioletty Perkowskiej,  uczestniczyli po raz kolejny w próbie pobicia rekordu z 2013 r. w resuscytacji krążeniowo-oddechowej prowadzonej przez jak największą ilość osób, na jak największej ilości fantomów.  W Olszance wzięło  udział ponad  dwieście osób: uczniów i nauczycieli.  Akcja bicia rekordu w resuscytacji krążeniowo-oddechowej została zorganizowana w ramach Programu Edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować", który jest prowadzony przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy nieprzerwanie od 2006 roku. Polega on na wprowadzeniu zajęć z podstawowych czynności ratujących życie powszechnie już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Dzieci oswajają się z tak ważnymi zagadnieniami. Służy to również kształtowaniu właściwych nawyków. Pierwsza pomoc staje się dla najmłodszych czymś naturalnym, a jej udzielenie nie budzi obaw. Jak przekonują organizatorzy akcji, podjęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez świadków zdarzenia może spowodować 2-3 krotny wzrost przeżywalności. Niestety obecnie tylko w trakcie, co piątego poza szpitalnego nagłego zatrzymania krążenia, podejmowana jest resuscytacja. Dlatego takie akcje są bardzo potrzebne.

       Ogromnie cieszymy się, że w naszej szkole, w ramach Programu „Ratujemy i Uczymy Ratować” uczymy już od najmłodszych lat, jak ratować ludzkie życie. Umiejętność ta jest niezwykle potrzebna i ważna w życiu każdego człowieka.  Jesteśmy dumni, iż mogliśmy kolejny raz  przystąpić do tego szlachetnego  przedsięwzięcia i również przyczynić się do pobicia rekordu Guinessa w resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez jak największą ilość osób. Za rok też się przyłączymy!

 

Tekst opracowała Joanna Sowierszenko

Foto Agata Kasprzycka i Julia Rosińska

VIII ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA


Kolejni eksperci tabliczki mnożenia w Olszance!

Tydzień przed rozpoczęciem akcji VIII Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia nauczyciele matematyki umieszczali w zeszytach list adresowany do rodziców informujący o zbliżającej sir akcji w szkole. Na tablicy informacyjnej w głównym holu szkoły pojawiła się gazetka informacyjna promująca umiejętność tabliczki mnożenia oraz VIII ŚDTM. Dzień przed oficjalnym rozpoczęciem akcji na schodach naszej szkoły zostały przyklejone duże kartki z działaniami (mnożenie i dzielenie w zakresie 100) do odgadnięcia. Akcja w piątek rozpoczęła się od krótkiego egzaminu na schodach :) Na lekcjach matematyki nauczyciele przeprowadzali gry i zabawy korzystając z materiałów przygotowanych przez organizatorów VIII ŚDTM. Podczas przerw lekcyjnych uczniowie klasy 7 i 5 na parterze oraz na I piętrze przeprowadzali egzamin z tabliczki mnożenia. W nagrodę za prawidłowa odpowiedź uczniowie, rodzice, opiekunowie, nauczyciele otrzymywali naklejkę EKSPERTA TABLICZKI MNOŻENIA, a na zajęciach matematyki także CERTYFIKATY. Około godziny 12:00 w ramach kółka matematycznego dwie grupy uczniów wyruszyły na patrol po miejscowości Olszanka i Pogorzela. Grupa czwartoklasistów pod opieką nauczyciela trafiła do sklepu, gdzie egzaminowała odważnych klientów oraz panią ekspedientkę. Następnie wyruszyła do Urzędu Gminy Olszanka, gdzie egzaminowała chętnych pracowników m.in. panią Wójt Anetę Rabczewską oraz panią Sekretarz Ewe Rosińską. Grupa piątoklasistów pod opieką nauczyciela wyruszyła do banku i do supermarketu. Wszystkie dzieci zachwycone powtarzały hasło pod jakim akcja się odbywała: "Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają". Widać było zobaczyć uśmiechy na twarzach zarówno egzaminatorów (dzieci) jak i egzaminowanych. Choć niektórzy egzaminowani czasem truchleli :) 

Dziękujemy wszystkim za aktywny udział w akcji i zapraszamy na stronę https://www.wmtday.org/pl.

 

tekst i foto: Wioletta Perkowska

WYCIECZKA DO WARSZAWY

 

"Sen o Warszawie",
czyli sprawozdanie z międzyklasowej wycieczki do stolicy

 

            Czerwiec to najlepszy czas na szkolne wycieczki, dlatego w ciepły czwartek, właśnie 7 czerwca z samego rana wraz z naszymi wychowawcami: panią Anną Machowską i Joanną Sowierszenko, wyruszyliśmy do stolicy naszego państwa- Warszawy, "aby wyśnić sen o Warszawie".  

            Zwiedzanie Warszawy - my piątoklasiści i szóstoklasiści- rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Powstania Warszawskiego. Większość uczniów odwiedziła to szczególne miejsce po raz pierwszy. Słuchacze byli urzeczeni sposobem, w jaki została opowieziana  historię 63 najważniejszych dnia 1944 roku. Okazało się, że spotkania z przeszłością mogą być fascynującą podróżą w czasie i przestrzeni. Takie intymne obcowanie z historią sprawia, że informacje przyswajane są niemal automatycznie, a zainteresowanie przeszłością rośnie.  Ci, którzy poświęcali się dla nas, przestają być anonimowymi, spiżowymi postaciami z zamierzchłej historii, a stają się bliscy, naturalni, po prostu bardziej prawdziwi.

     Nastepnie, wędrując uliczkami stolicy, dotaraliśmy na obiad. Kolejnym punktem programu  był  Stadion Narodowy. Mieliśmy okazję zobaczyć go wewnątrz i podziwiać ogromny wkład pracy włożony w jego istnienie, aby mógł służyć od Euro 2012. . Jest wśród nas wielu kibiców piłki nożnej i wizyta na tym stadionie była spełnieniem ich marzeń. Gdy weszliśmy na trybuny i wspięliśmy się na sam ich szczyt, z góry podziwialiśmy ogrom tego obiektu. Naprawdę robi wrażenie! To był wyczekiwany  punkt programu naszej wycieczki.  Pod koniec dnia, spacerując uliczkami Warszawy i wysłuchując opowieści przewodnika pana Grzegorza, dotarliśmy do naszego hotelu,  gdzie dokonaliśmy zakaterowania i podsumowaliśmy pierwszy dzień naszej wycieczki.

            Drugi dzień rozpoczęliśmy skoro świt, bo już o 6 rano. Powoli budziło się słoneczko, które zapowiadało przepiękna pogodę. Od razu udaliśmy  m.in. Alejami Ujazdowskimi, aby dotrzeć do  budynku  Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Podczas wycieczki, przewodnik oprowadzający naszą klasę po Sejmie i Senacie, przybliżył nam historię polskiego parlamentu, wyjaś́nił̨, jak funkcjonuje współczesny parlament, zapoznał uczniów z codzienną pracą, obowiązkami i prawami parlamentarzystów oraz odpowiadał na pytania w sprawach, które wzbudzały nasze zainteresowanie. Duże wrażenie na wszystkich uczniach zrobiła Sala Sejmowa Posiedzeń, w której odbywają się debaty i głosowania. Na zakończenie zwiedzania otrzymalismy zestaw edukacyjny, w celu utrwaleniai zapamiętania zdobytych wiadomości. Kolejno udalismy  się na spacer po Łazienkach Królewskich. Na wszystkich największe wrażenie zrobił Teatr na Wyspie, a w szczególności półkolista widownia, scena położona na sztucznej wyspie i rząd kamiennych rzeźb, przedstawiających sławnych autorów dramatycznych. Uczestnicy wycieczki zachwycali sie także florą i fauną tego parku, do zdjęć "pozowały" nam przepiękne pawie i liczne wiewiórki. Podziwialiśmy pomnik Fryderyka Szopena.

            W drugim dniu naszego pobytu w stolicy  pojechaliśmy autobusem do Centrum Nauki Kopernik, niewątpliwie jednego z najważniejszych punktów naszej wycieczki. Jest to wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się. Wszyscy mogliśmy poznawać prawa nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach. Mieliśmy okazję własnoręcznie dokonywać wielu doświadczeń naukowych, zobaczyć na własne oczy mechanizmy funkcjonowania ludzkiego organizmu, urządzeń, wszechświata i wielu innych aspektów otaczającego nas świata. Na zakończenie dnia braliśmy udział w niezwykłym widowisku, gdzie główną rolę grała gra światła i wody- pokaz fontan. Obejrzeliśmy przepiękna baśń pt. "Szlachcic niedźwiedziem".

Po tym pełnym wrażeń dniu udaliśmy sie na zasłużony odpoczynek do hotelu, który także kazał się pięknym obiektem i miło spędziliśmy w nim czas. Drugi dzień naszego pobytu w Warszawie również był udany.

            Na trzeci dzień zaplanowaliśmy zwiedzanie  Starego Miasta, zaczęliśmy od miejsca, gdzie znajduje się Kolumna Zygmunta III Wazy. Tutaj spotkaliśmy się z przewodnikiem. Od razu pomaszerowaliśmy pod Zamek Królewski. Podziwialiśmy piękno budynku, który został zbudowany w stylu barokowo - klasycystycznym. Zwiedziliśmy część muzealną zamku, gdzie obejrzeliśmy projekcję multimedialną - film na temat historii i odbudowy zniszczonego podczas wojen obiektu. Potem powędrowaliśmy na ul. Świętojańską, gdzie mieści się Bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela. Tuż obok niej położony jest pierwszy cmentarz w Warszawie. Następnie pośpieszyliśmy na Rynek Starego Miasta. Po środku placu stoi pomnik Warszawskiej Syrenki. Niedaleko mieści się restauracja "Bazyliszek", nad wejściem której wisi podobizna potwora. Przewodnik opowiedział nam legendy, a później przeszliśmy przez ul. Piwną i Miodową. Niebawem znaleźliśmy się przy Barbakanie. Mieliśmy okazję wejść do środka tej baszty i spacerować po średniowiecznych murach. Złożylismy hołd pod pomnikiem małego żółnierza.        Wracając w kierunku autokaru skręciliśmy na Plac Piłsudskiego, by tam zobaczyć Grób Nieznanego Żołnierza. Akurat odbywała się zmiana warty. Było to dla nas duże przeżycie. Na zakończenie przygody pt.  "Sen o Warszawie" przejechaliśmy koło budynku Telewizji Polskiej i udaliśmy się w droge powrotną. Trzy dni naszej międzyklasowej wycieczki minęło bardzo szybko.

            Wycieczka była nadzwyczaj  udana. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc, które powinien poznać każdy Polak. Panowała miła atmosfera. Zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byliśmy zadowoleni. Mamy nadzieję, iż ponownie odwiedzimy to wspaniałe miasto.

            Na zakończenie tej niezwykłej i niezapomnianej wyprawy w imieniu wszystkich uczestników wycieczki chcielibyśmy  podziękować naszym opiekunom i organizatorom, bez których ten wspaniały wyjazd by się nie odbył: przede wszystkim pani Annie Machowskiej i pani Joannie Sowierszenko,  a także osobom, które towarzyszyły nam podczas podróży: kierowcy naszego autokaru, który bezpiecznie podróżował z nami, panu Grzegorzowi- pilotowi i przewodnikowi naszej wycieczki za cudowną opowieść o Warszawie, wiele cennych informacji i niezwykłych ciekawostek.   To była jedna z tych wycieczek, których się nigdy nie zapomina,  na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci

Foto - Joanna Sowierszenko

Tekst- uczestnicy wycieczki

Z wizytą w rezerwacie przyrody w Barucicach

W dniu 15 maja 2018 r. uczniowie klas IV w Olszance wraz ze swoim opiekunem- nauczycielem przyrody- panią Anna Machowską, mieli  przyjemność uczestniczyć w wycieczce do Rezerwatu Przyrody w Barucicach. Dzięki Nadleśnictwu Brzeg i Kołu Łowieckiemu "Cyranka" odbyła się lekcja przyrody w naturalnym środowisku. Na samym początku naszej wycieczki przyrodniczej czekała na nas niespodzianka. Pan leśniczy pokazał nam przepiękne koniki polskie, a pani Magdalena Wincer - odpowiedzialna za edukację w Nadleśnictwie Brzeg, opowiedziała nam historię ich pochodzenia. Oczywiście nie obyło się bez zdjęć. Następnie nasi przewodnicy opowiedzieli nam o szkółce  i o nadleśnictwie. Oprowadzili nas po lesie i pokazali chronione gatunki roślin oraz ptaków. Dowiedzieliśmy się, że na terenie tego rezerwatu występuje 11 gatunków roślin chronionych i wiele rzadkich w tym: kukułka Fuchsa, podkolan biały, kruszczyk szerokolistny, listera jajowa, wawrzynek  wilczełko. Wystepują również 33 gatunki chronionych zwierząt, w większości to ptaki, a do najcenniejszych należą: dzięcioł czarny, dzięcioł zielonosiwy, dzięcioł średni  muchołówka białoszyja, jastrząb zwyczajny, wilga oraz kruk. Wsłuchiwaliśmy się w ich śpiew. Coś pięknego. Zobaczyliśmy również nietypowego żuczka i podziwialiśmy piękno naszej przyrody. Przewodnikiem podczas naszej wędrówki  był absolwent naszej szkoły – leśniczy Bartosz Skotnicki, który cierpliwie i z ogromną pasją opowiadał i oprowadzał nas po rezerwacie.    Nadleśnictwo Brzeg posiada własną szkółkę o powierzchni 7 ha. Rocznie produkuje się tam około 3 mln sadzonek. Materiał sadzeniowy wykorzystywany jest na potrzeby własne oraz na sprzedaż dla odbiorców zewnętrznych.

            Po tak wyczerpującym dniu udaliśmy się do miejsca, w którym rozpoczęliśmy wycieczkę. Tam czekała na nas kolejna niespodzianka. Koło Łowieckie "Cyranka"- p. Wiesław Skotnicki z żoną Dorotą przygotowali dla nas pyszny poczęstunek: kiełbaski z grilla, soki, napoje, swieże bułeczki. Było pysznie.  Na pamiątkę od Nadleśnictwa Brzeg dostaliśmy klocki i książeczki o różnych gatunkach ptaków. Tak interesującą lekcję w pięknym i naturalnym środowisku na pewno zapamiętamy na długo.

            Dziękujemy Kołu Łowieckiemu "Cyranka", a zwłaszcza państwu Wiesławowi i Dorocie Skotnickim oraz Bartoszowi Skotnickiemu, jak również Nadleśnictwu Brzeg – pani Magdalenie Wincer za niezapomnianą lekcję przyrody.

tekst: Joanna Sowierszenko

Spotkanie z pracownicami specjalistycznego centrum psychodietetyki i kosmetologii estetycznej w Brzegu Body-Med


W dniu 05.04.2018 r. w naszej szkole odbyło się spotkanie uczniów klasy V i VI z pracownicami specjalistycznego centrum psychodietetyki i kosmetologii estetycznej w Brzegu Body-Med. Spotkanie zorganizowane było w dwóch grupach; dziewczynki z klasy V i VI oraz chłopcy z tychże klas. Uczniowie po raz kolejny usłyszeli, jak ważnym dla zdrowia, szczególnie w okresie dorastania, jest prawidłowe odżywianie się i dostarczanie 2 litrów wody każdego dnia. Wspólnie, określono zasady zdrowego stylu życia. Panie mówiły również o sposobach radzenia sobie z niedoskonałościami skóry. Zainteresowani uczniowie pod okiem specjalistów otrzymali wyniki z przeprowadzonej analizy składu masy ciała. Spotkanie przebiegło w życzliwej, swobodnej atmosferze.

tekst i foto: Joanna Sowierszenko

E-szkoła
Projekty
ABSOLWENCI
BIP PZSP W OLSZANCE
Nasze sukcesy
Odwiedziny

Odwiedza nas 44 gości oraz 0 użytkowników.

Ostatnio dodane
Statystyka odwiedzin
1429404
dziś
wczoraj
w tym tyg.
w zesz. tyg.
do tej pory
174
1020
5885
1414407
1429404