Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 

19 | 08 | 2019

"IV Przerwa na czytanie" – o akcji czytelniczej w naszej szkole

            O tym, jak ważne jest czytanie i sięganie po lekturę już od najmłodszych lat nie trzeba przekonywać nikogo w naszej szkoły.  Nic więc dziwnego, iż po usłyszeniu o nowej ogólnopolskiej akcji wspólnego czytania na przerwie, postanowiliśmy wziąć udział w tak szlachetnym przedsięwzięciu. Staramy się promować czytelnictwo i miłość do książek poprzez różne akcje. I tak 10 maja  oraz 13 maja podczas długiej przerwy nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie ,, IV Przerwa na czytanie” zorganizowanej przez Bibliotekę Publiczną w Gorzowie Wielkopolskim. Wydarzenie to odbywało się w ramach XVI Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek pod patronatem Fundacji ,, ABCXXI Cała Polska czyta dzieciom”. ,, IV Przerwa na czytanie” to pomysł na promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe oraz zachęcanie do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu. Wiemy, iż bardzo często niechęć sięgania po książki w dużej mierze bierze się  tak naprawdę z braku informacji o tym, co zawiera w sobie książka  A skrywa wiele... Przedstawienie uczniom chociażby małych, ale atrakcyjnych fragmentów  wybranych książek wyzwala w nich zaciekawienie i chęć sięgnięcia po nie, dlatego też w ramach tej akcji  młodszych uczniów-słuchaczy zaprosiliśmy do świata Mikołajka. Przygody tego  niezwykłego bohatera przybliżały trzecioklasistom, czwartoklasistom i piątoklasistom polonistki naszej szkoły, czytając w czasie przerwy  opowiadania z serii "Mikołajek ma kłopoty" oraz "Wakacje Mikołajka". Nieco starsi sięgnęli po „Dynastię Miziołków” lub książeczki z serii „P. Rosiak”. Najmłodszym uczniom naszej szkoły – pierwszoklasistom  podczas przerw została zorganizowana tzw. strefa czytania w sali, gdzie  poznawali baśnie i legendy polskie m.in. baśń o Szewczyku Dratewce, o Wyrwidębie i Waligórze,  legendę o Popielu, o  Borucie. Najstarsi podczas przerwy czytali swoje ulubione pozycje książkowe. Łącznie w akcji bicia rekordu czytania na przerwie wzięło udział 128 uczniów i 4 nauczycieli.

             Akcja została w Polsce zorganizowana po raz czwarty, a w naszej szkole w Olszance  po raz pierwszy, ale na pewno nie ostatni.

 Tekst: Joanna Sowierszenko

Majowa wycieczka do Skalnego Labiryntu


W dniu 14 maja 2019 r. odbyła się wycieczka do Skalnego Labiryntu „Błędne Skały”. Udział wzięli uczniowie PSP w Olszance.

W trasę wyruszyliśmy o godzinie 7.00, po dwóch godzinach dotarliśmy do pierwszego punktu naszej wyprawy- Czermnej. Na niewysokim wzniesieniu ukazała się naszym oczom Kaplica Czaszek. Zabytek jest jedynym takim miejscem w Europie. Na ścianach znajdują się osobliwe „ozdoby”, to 3 tysiące ludzkich czaszek, a kolejne 21 tysięcy złożono w krypcie pod kaplicą. Szczątki pochodzą od ofiar poległych podczas wojen toczonych na Ziemi Kłodzkiej oraz  szerzących się tam epidemii.

Kolejnym etapem naszej wyprawy była wędrówka po Parku Narodowym Gór Stołowych- Błędnych Skałach. Skalny Labirynt został wyrzeźbiony w piaskowcach przez wodę i wiatr. Powstałe bloki utworzyły przepiękną trasę turystyczną o niepowtarzalnym uroku ze względu na wąskie szczeliny. Wysokość korytarzy wahała się w granicach 6-8 m, natomiast szerokość miejscami wynosiła zaledwie kilkadziesiąt cm, znaczny odcinek przechodziliśmy pod skalnymi parasolami. W żadnym rejonie Polski nie spotkamy takiej atrakcji.

                Następnie pojechaliśmy do Wambierzyc, zwanych Śląską Jerozolimą, gdzie mieliśmy okazję zwiedzać Sanktuarium Matki Bożej Wambierzyckiej oraz ruchomą szopkę. Do świątyni prowadziły szerokie kamienne schody,  które posiadały symboliczne znaczenie. 33 stopnie pośrodku mają kojarzyć się zwiedzającym z życiem Chrystusa, aż 15stopni nad pierwszym tarasem symbolizuje lata Maryi przed macierzyństwem. Niewątpliwą atrakcją jest ruchoma szopka, która stanowi prawdziwy majstersztyk sztuki rzeźbiarskiej. W ciągu 28 lat spod dłuta Longinusa Wittina wyszło 800 figurek, z czego 300 wprawianych jest w ruch mechanizmem zegara. W szopce przedstawiono sceny religijne i obyczajowe, śląskie pejzaże i budowle, kopalnie z pracującymi w niej górnikami.

                Wycieczka bardzo mi się podobała. Podziwiałam przepiękne i niepowtarzalne zakątki przyrody, zobaczyłam ciekawe zabytki, a od pana przewodnika usłyszałam wiele interesujących legend.

 Tekst i foto Paula Lemiszka, uczennica klasy IV a

Edukacyjnie i logicznie w Karpaczu

 

W dniach 14-15 maja odbyła się wycieczka do Karpacza.
Udział w niej wzięli uczniowie klas IV a i IV b PSP w Olszance.

W trasę wyruszyliśmy o 7.30 po dokładnej kontroli autokaru przez policję. Po trwającej 3 godziny podróży dotarliśmy do pierwszego punktu naszej wyprawy- Zamku w Bolkowie. Już z daleka widzieliśmy mur tej gotyckiej twierdzy obronnej górującej nad okolicą. Pan przewodnik oprowadził nas po dziedzińcu, placu turniejowym, zeszliśmy do lochów. Wszyscy baliśmy się zamknięcia w komorze głodowej, gdzie od czasów średniowiecza swój żywot kończyli przestępcy i zbóje. Z wieży obronnej podziwialiśmy panoramę Karkonoszy.

                Kolejnym etapem naszej wyprawy była wędrówka w kierunku Śnieżki, miejscem docelowym było Schronisko Samotnia. Około godz. 13 przekroczyliśmy granicę Karkonoskiego Parku Narodowego i rozpoczęliśmy 4-godzinny spacer w góry. Trochę[asus1]  zaskoczyła nas aura, bowiem zaczął padać drobny śnieg, a nie spodziewaliśmy się go w środku maja. Dzięki niemu drzewa wzdłuż szlaku zrobiły się uroczo białe i nagle wszyscy zaczęliśmy wspominać lekturę „Opowieści z Narnii”. Niektórzy sugerowali, żeby poszukać magicznej latarni, między drzewami wypatrywali sań Białej Czarownicy lub śladów  pana Tumnusa. Cały czas obserwowaliśmy zmieniającą się florę. Z ogromnym trudem pokonywaliśmy kolejne metry w kierunku szczytu, a ukoronowaniem naszych wysiłków był widok Samotni. Z prawdziwą ulgą weszliśmy do legendarnego budynku. Po takiej męczącej wędrówce należała nam się nagroda w postaci filiżanki gorącej czekolady;  była ona w pełni zasłużona, bo jak się dowiedzieliśmy pokonaliśmy  niebagatelny dystans 1258 m n.p.m. W drodze powrotnej podziwialiśmy piękno karkonoskiego lasu, wsłuchiwaliśmy się w szum rwących potoków. Z ulgą dotarliśmy do naszego miejsca zakwaterowania i zjedliśmy posiłek. Później spotkaliśmy się w świetlicy i wzięliśmy udział w konkursie sprawdzającym naszą wiedzę na temat Karkonoszy.

                Drugi dzień zapowiadał się pracowicie. Już o godz. 10 udaliśmy się do Świątyni Wang. Ten wyjątkowy kościółek został sprowadzony do Polski z Norwegii drogą morską. Wykonano go w całości z drzewa sosnowego, bez użycia gwoździ, a pewne jego elementy  nawiązują kształtem  do łodzi Wikingów. Całą świątynię zdobi 177 okien. Kolejnym punktem wycieczki był Wodospad Szklarki. Po kilkuminutowej wędrówce Wąwozem Szklarki dotarliśmy do Wodospadu. Byliśmy świadkami pięknego wodnego widowiska- woda  z hukiem opadała kaskadą w dół i  rozpryskiwała się na boki, tworząc niezapomniane wrażenia. Na koniec udaliśmy się na zasłużony relaks w  Hotelu  Gołębiewski, aby skorzystać z oferty aquaparku. O godz. 17 z żalem pożegnaliśmy piękną ziemię karkonoską. W autobusie chwaliliśmy się zakupionymi pamiątkami, wymienialiśmy się wrażeniami. Mieliśmy okazję, aby porozmawiać, pożartować. Humory wszystkim dopisywały, a to w dużej mierze za sprawą Matusza z klasy IVa , który wcielił się w postać Dziadka Józka, barwnie i z wdziękiem prezentował jego przygody, a wszyscy wokoło trzęśli się ze śmiechu. O 20 dotarliśmy do szkoły, gdzie czekali na nas stęsknieni rodzice.

                Wycieczka bardzo nam się podobała. Mogliśmy podziwiać piękno polskiej przyrody, zobaczyć nowe miejsca, a przede wszystkim spędzić miło czas.

Chcielibyśmy gorąco podziękować Gminnej Komisji do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Olszance za finansowe wsparcie naszej wycieczki.

 

Tekst zredagowali wspólnie uczniowie klasy IVa i IV b PSP w Olszance

CYRK

25.03.2019 r. gościliśmy w naszym przedszkolu cyrk O'bimbolando. Wszystkie dzieci – począwszy od maluchów aż do starszaków – z zapalonym tchem śledzili występy pary cyrkowców. Program artystyczny zawierał: pokazy żonglerki, akrobacji, pokazy jazdy na monocyklu, taniec – transformers. Nie zabrakło iluzji i zabawnego klauna, którego pokazy powodowały na sali śmiech i aplauzy. Dzieci chętnie angażowały się do wspólnych zabaw z klaunem Ogórkiem i artystką Roksaną. Najbardziej zapierającą dech w piersiach chwilą było, gdy artystka pojawiła się z wężem. Pokaz dostarczył dzieciom miłych wrażeń, wiele radości i zadowolenia. Za swój występ artyści zostali nagrodzeni gromkimi brawami.

tekst i foto: Marta Grabowska

Wizyta w brzeskim schronisku

Jeden miał oczy niczym paciorki, inny sierść niemal jak drogocenny kaszmir, a jeszcze kolejny długie, urocze uszy. Niektóre były obojętne, inne z godnością patrzyły na gości, a pojawiły się i takie, które nie okazywały entuzjazmu z powodu wizyty.  Jest ich ponad 100, a każdy  posiada w sobie coś wyjątkowego. Mowa oczywiście o pieskach z brzeskiego „Przytul psisko”.

Zima to najtrudniejszy czas dla schroniska, brakuje przede wszystkim ciepłych koców, dlatego na wagę złota są wszelkie prezenty pochodzące od darczyńców. Nasza szkoła pomoc dla brzeskiego „Przytul psisko” ma niejako wpisaną w tradycję. Szkolne koło LOP przy PZSP w Olszance pod opieką pani Ani Machowskiej , chcąc pomóc zwierzętom przetrwać zimę, zainicjowało zbiórkę karmy i ciepłych okryć dla zwierząt. Uczniowie  zaangażowali się w pomoc bezdomnym zwierzętom i wsparli schronisko.  Przez ponad miesiąc  zbierali karmę, koce, ręczniki. 20 listopada 2018 r. z wizytą do schroniska pojechały dzieci z klas IV, ponieważ wykazały się największą ofiarnością. W sumie  udało im się  zebrać 97 kilogramów karmy oraz 30 ciepłych okryć.

Na spotkanie im wyszli pani Ala i pan Marcin, pracownicy schroniska.  Oprowadzili uczniów, opowiadając pokrótce przeważnie tragiczną  historię każdego podopiecznego. Wszyscy uważnie przyglądali się każdemu mieszkańcowi schroniska, widzieli w jakich warunkach żyje. Później mieli okazję porozmawiać z pracownikami. Dowiedzieli się, jak wygląda opieka nad takimi zwierzętami, jakie są ich zwyczaje, problemy i czego one najbardziej potrzebują. Paradoksalnie  najwięcej zwierząt trafia do tego miejsca w okresie Świąt Bożego Narodzenia, są to gwiazdkowe prezenty, które niespodziewanie zaczęły w nocy piszczeć, brudzić, niszczyć buty i tapety i o zgrozo! trzeba je co chwilę wyprowadzać. Kilka historii było tak wzruszających, ze niektórym z uczniów łza zakręciła się w oku.  Dzieci przekonały się, że posiadanie psa czy kota to nie tylko przyjemność, ale także obowiązek wobec niewątpliwie słabszej istoty. Poza tym na własne oczy zobaczyły, jaki okrutny los bezbronnemu zwierzakowi może zgotować człowiek.  Takie spotkania uczą dzieci empatii, współczucia i wrażliwości na los tych słabszych. Uświadomiły sobie, że chwilowy kaprys spowodowany chęcią posiadania pupila może czyjeś życie zmienić w piekło. Nasi czwartoklasiści wiedzą jedno - jeśli w domu ma się pojawić piesek, to tylko ze schroniska.

Spotkanie szybko dobiegło końca, a pracownicy schroniska przekazali uczniom dyplom z podziękowaniami. Wszyscy zadeklarowali dalszą pomoc w gromadzeniu darów.

tekst i foto: Adriana Gall

WYSTĄPIENIE ZESPOŁU FOLKLORYSTYCZNEGO ZBRUCZ Z TARNOPOLA

 

Mieliśmy przyjemność gościć w murach naszej szkoły Ukraiński  Zespół Pieśni i Tańca "Zbrucz" z Tarnopola.  Artyści wykonali dla nas znane utwory m.in. "Dumka na dwa serca", "Hej sokoły". Towarzyszyła im para taneczna w strojach wykonując tańce poważne, latynoamerykańskie i inne. Występ miał również charakter edukacyjny, uczniowie poznawali ukraińskie instrumenty ludowe małych gabarytów, wsłuchiwali się w ich brzmienie, powtarzali nazwy. Dal najmłodszych uczestników koncertu była to szczególna okazja do wspólnego tańca. 

tekst i foto: Wioletta Perkowska 

Wycieczka klas II i III do lasu

 

Dnia 10.10.2018 r. klasa 2 i 3 PSP były na wycieczce w lesie. Odwiedziły Leśnictwo Barucice w Nadleśnictwie Brzeg. Na miejscu na uczniów czekała p. pracownik Nadleśnictwa Brzeg. Pani leśnik oprowadziła dzieci po lesie pokazując im różnorodność szaty roślinnej lasu: drzewa liściaste, iglaste, krzewy, mchy, grzyby, porosty, runo leśne. Uczniowie poznawali warstwy lasu, obserwowali zmiany zachodzące w lesie jesienią, nasłuchiwali odgłosów zwierząt i ptaków, zbierali skarby, które pani Jesień zostawiła w lesie (kolorowe liście, szyszki, żołędzie, kawałki kory i grzyby jadalne - niestety udało im się znaleźć tylko jednego  podgrzybka). Po spacerze dzieci odwiedziły także gospodarstwo pana leśniczego, gdzie mogły podziwiać koniki polskie, króliki, kaczki, kury, gęsi, perliczki i mieszkającą w zagrodzie małą sarenkę Ewcię. Ostatnią atrakcją wycieczki było pieczenie kiełbasy w ognisku przygotowanym przez pracowników leśnictwa. Wycieczka do lasu była wspaniałą okazją do obserwacji naturalnego świata roślin, zwierząt, oraz wspaniałym przeżyciem dla uczniów. Dzieci nauczyły się prawidłowego zachowania w lesie, by nie ucierpiała leśna przyroda. Zrozumiały znaczenie lasu dla ludzi i zwierząt. Doświadczyły, że las to źródło świeżego powietrza. Spędziły miło czas na w otoczeniu pięknej, malowniczej, jesiennej przyrody leśnej, po czym pełni niezapomnianych wrażeń  wrócili do szkoły. 

 Serdecznie dziękujemy Nadleśnictwu Brzeg i Leśnictwu Barucice za  mile spędzony czas.

tekst i foto: Anna Michalak

AKADEMIA PANA KLEKSA

Lekcja z wyobraźni

Ponad 70 lat temu  na polskim rynku czytelniczym pojawiła się książka dla dzieci, która na długie lata zawładnęła  wyobraźnią młodych czytelników. „Akademia Pana Kleksa” doczekała się adaptacji filmowej, z kultową rolą Piotra Fronczewskiego, i musicalowej. Reżyser  Opolskiego Teatru Lalki i Aktora Jacek Gębura wziął na warsztat tę sztukę i tchnął w nią nowe życie.

02 października czwarto- i piątoklasiści z PSP w Olszance udali się do teatru przy ulicy Kośnego, by wziąć udział w nietypowej lekcji fantazji prowadzonej przez ekscentrycznego profesora Ambrożego Kleksa. Naukowiec na swoje niby-lekcje zjeżdża po poręczy, ma niesforne włosy i ubrany jest w pstrokaty płaszcz. Klasy są pełne przyszłych adeptów magii, którzy z zapałem uczą się kleksografii, uzdrawiania uszkodzonych przedmiotów, łączenia barw.  Nie ma tam sprawdzianów, kartkówek, odpytywania, za to uczniowie wręcz chłoną wiedzę. Zgłębiają tajemnicę świata zwierząt, przyrody, multimedialne oko przenosi ich nawet w kosmos. Adaś Niezgódka trafia nawet w zaświaty, do psiego raju. Taka szkoła to marzenie niejednego ucznia.

Opolski zespół  po raz kolejny  przygotował sztukę na wysokim poziomie, wszystkie elementy były przemyślane i trafne. Kostiumy i rekwizyty to prawdziwy popis  wirtuozerii sztuki kostiumologicznej. Każdy strój i przedmiot ma tam swoją historię, żyje swoim życiem

W przedstawieniu pojawiły się utwory muzyczne `doskonale znane starszym widzom z wersji filmowej, ale w nowych, rockowych aranżacjach. Widzom na pewno na długo zapadnie w pamięć rola Alojzego, lalki, która dzięki zabiegom Ambrożego zmienia się w chłopca. Pozbawione naturalności ruchy, metaliczny głos przywodzą na myśl demonicznego potwora. Chapeau bas w stronę aktorki, Aleksandry Mikołajczyk, za rewelacyjną kreację.

Opolska adaptacja utworu Brzechwy to spektakl, obok którego trudno przejść obojętnie. A co najważniejsze- młodzi widzowie po zakończeniu sztuki odczuwali niedosyt. Ta godzinna lekcja z pewnością rozpaliła ich wyobraźnię.

Adriana Gall, foto Wioletta Perkowska

DZIEŃ KROPKI

foto: Joanna Sowierszenko

DZIEŃ CHŁOPAKA

 

O tym, jak świętowano Dzień Chłopaka w PSP w Olszance...

             Wszystkie dziewczęta ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Olszance pamiętają, że 30 września jest dniem niezwykłym. W tym to bowiem czasie  panowie i ci duzi i ci młodsi mają swoje święto, potocznie zwane Dniem Chłopaka.  Jest to dzień wszystkich chłopców - naszych kolegów ze szkoły, z pracy, z podwórka, braci, ojców i synów i należy o tym pamiętać. Dziewczęta święto swoich kolegów postanowiły uczcić w niezwykły sposób. Najpierw żeńska część klasy dla swoich rówieśników  przygotowała  niespodzianki – przyjęcie. Zakupiono słodycze, chrupki, pączki, napoje, upieczono pyszne ciasta, babeczki. Zadbano również o podarunki. Były wśród nich: słodkie poduszki, kaktusiki, notesiki, piłki, breloczki, fantazyjne długopisy, maskotki, smycze, oraz słodycze. Wszystkim panom ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Olszance złożono przepiękne życzenia. Nie zabrakło również konkursów i zabaw, np. w klasie szóstej przygotowano słodkie przyjęcie oraz odbył się quiz wiedzy ph. "Tylko dla Orłów", gdzie dominowały pytania ze sfery kosmetycznej. Należało odgadnąć, jaki przedmiot widnieje na slajdzie prezentacji i przede wszystkim do czego służy. Wszyscy chłopcy wykazali się rozległą wiedzą i bez większych problemów  poradzili sobie z pytaniami konkursowi, choć sami przyznali, że nie było łatwo. Natomiast w klasie czwartej chłopcy musieli poradzić sobie z czynnościami typowo niemęskimi.  I tak młodzi panowie stanęli w szranki, walcząc o tytuł najlepszego w konkurencji…zaplatania warkocza. Później weryfikacji poddano ich umiejętności kulinarne. Zwycięzca musiał w ciągu 30 sekund poradzić sobie z pozbawieniem ziemniaka skorupki.  Trzeba przyznać, że do tej konkurencji podeszli naprawdę ambitnie i  ukończyli zadanie w wyznaczonym czasie. Ich poczucie rytmu zostało wystawione na próbę podczas tańca z pomponami w rytm „Despacito” i Mozarta. Wszyscy panowie wyśmienicie poradzili sobie z konkurencjami. W pozostałych klasach również było radośnie i uroczyście. Na zakończenie dnia wszystkim panom ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum zaśpiewano „Sto lat” oraz złożono moc życzeń. W tym dniu nasi mężczyźni czuli się wyjątkowi i ważni.                                                 

                                                                 Kochani Chłopcy!

 

Z okazji święta Waszego,

Przyjmijcie od nas dziewcząt

życzenia wszystkiego najlepszego:


Niech każdy dzień dostarcza Wam radości
i uśmiech zawsze Wam w sercach gości.


Niechaj problemy Was omijają,
A wszyscy bardzo Was kochają.


Bo jak nikt inny na świecie,
Wy na to zasługujecie!

 

Spełnienia marzeń od wszystkich dziewcząt ze szkoły podstawowej i gimnazjum.

 

Tekst i foto Joanna Sowierszenko

{gallery}galeria/2018_2019/psp/dzien_chlopaka{/gallery}

 

DZIEŃ UŚMIECHU - fotorelacja

 

„Ratujemy i Uczymy Ratować", czyli o wielkiej ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w resuscytacji krążeniowo-oddechowej w PZSP w Olszance

16 października obchodzimy Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca i z tej okazji co roku w połowie października Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy organizuje akcję bicia rekordu w jednoczesnym prowadzeniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez największą ilość osób. Nasza szkoła – PZSP w Olszance od wielu lat bierze udział w tej akcji i nie mogło być inaczej  i  w tym roku.  Przedsięwzięcie  trwało pół godziny i miała na celu rozpropagowanie wiedzy na temat resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz nauczenie poprawnego wykonywania elementów resuscytacji: 30 uciśnięć klatki piersiowej oraz 2 wdechów ratowniczych.

            W słoneczny  jesienny wtorek w  hali sportowej  PZSP w Olszance w Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca, uczniowie ze szkoły podstawowej i gimnazjum pod przewodnictwem pań: Beaty Lemiszki, Anny Machowskiej i Wioletty Perkowskiej,  uczestniczyli po raz kolejny w próbie pobicia rekordu z 2013 r. w resuscytacji krążeniowo-oddechowej prowadzonej przez jak największą ilość osób, na jak największej ilości fantomów.  W Olszance wzięło  udział ponad  dwieście osób: uczniów i nauczycieli.  Akcja bicia rekordu w resuscytacji krążeniowo-oddechowej została zorganizowana w ramach Programu Edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować", który jest prowadzony przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy nieprzerwanie od 2006 roku. Polega on na wprowadzeniu zajęć z podstawowych czynności ratujących życie powszechnie już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Dzieci oswajają się z tak ważnymi zagadnieniami. Służy to również kształtowaniu właściwych nawyków. Pierwsza pomoc staje się dla najmłodszych czymś naturalnym, a jej udzielenie nie budzi obaw. Jak przekonują organizatorzy akcji, podjęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez świadków zdarzenia może spowodować 2-3 krotny wzrost przeżywalności. Niestety obecnie tylko w trakcie, co piątego poza szpitalnego nagłego zatrzymania krążenia, podejmowana jest resuscytacja. Dlatego takie akcje są bardzo potrzebne.

       Ogromnie cieszymy się, że w naszej szkole, w ramach Programu „Ratujemy i Uczymy Ratować” uczymy już od najmłodszych lat, jak ratować ludzkie życie. Umiejętność ta jest niezwykle potrzebna i ważna w życiu każdego człowieka.  Jesteśmy dumni, iż mogliśmy kolejny raz  przystąpić do tego szlachetnego  przedsięwzięcia i również przyczynić się do pobicia rekordu Guinessa w resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez jak największą ilość osób. Za rok też się przyłączymy!

 

Tekst opracowała Joanna Sowierszenko

Foto Agata Kasprzycka i Julia Rosińska

VIII ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA


Kolejni eksperci tabliczki mnożenia w Olszance!

Tydzień przed rozpoczęciem akcji VIII Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia nauczyciele matematyki umieszczali w zeszytach list adresowany do rodziców informujący o zbliżającej sir akcji w szkole. Na tablicy informacyjnej w głównym holu szkoły pojawiła się gazetka informacyjna promująca umiejętność tabliczki mnożenia oraz VIII ŚDTM. Dzień przed oficjalnym rozpoczęciem akcji na schodach naszej szkoły zostały przyklejone duże kartki z działaniami (mnożenie i dzielenie w zakresie 100) do odgadnięcia. Akcja w piątek rozpoczęła się od krótkiego egzaminu na schodach :) Na lekcjach matematyki nauczyciele przeprowadzali gry i zabawy korzystając z materiałów przygotowanych przez organizatorów VIII ŚDTM. Podczas przerw lekcyjnych uczniowie klasy 7 i 5 na parterze oraz na I piętrze przeprowadzali egzamin z tabliczki mnożenia. W nagrodę za prawidłowa odpowiedź uczniowie, rodzice, opiekunowie, nauczyciele otrzymywali naklejkę EKSPERTA TABLICZKI MNOŻENIA, a na zajęciach matematyki także CERTYFIKATY. Około godziny 12:00 w ramach kółka matematycznego dwie grupy uczniów wyruszyły na patrol po miejscowości Olszanka i Pogorzela. Grupa czwartoklasistów pod opieką nauczyciela trafiła do sklepu, gdzie egzaminowała odważnych klientów oraz panią ekspedientkę. Następnie wyruszyła do Urzędu Gminy Olszanka, gdzie egzaminowała chętnych pracowników m.in. panią Wójt Anetę Rabczewską oraz panią Sekretarz Ewe Rosińską. Grupa piątoklasistów pod opieką nauczyciela wyruszyła do banku i do supermarketu. Wszystkie dzieci zachwycone powtarzały hasło pod jakim akcja się odbywała: "Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają". Widać było zobaczyć uśmiechy na twarzach zarówno egzaminatorów (dzieci) jak i egzaminowanych. Choć niektórzy egzaminowani czasem truchleli :) 

Dziękujemy wszystkim za aktywny udział w akcji i zapraszamy na stronę https://www.wmtday.org/pl.

 

tekst i foto: Wioletta Perkowska

WYCIECZKA DO WARSZAWY

 

"Sen o Warszawie",
czyli sprawozdanie z międzyklasowej wycieczki do stolicy

 

            Czerwiec to najlepszy czas na szkolne wycieczki, dlatego w ciepły czwartek, właśnie 7 czerwca z samego rana wraz z naszymi wychowawcami: panią Anną Machowską i Joanną Sowierszenko, wyruszyliśmy do stolicy naszego państwa- Warszawy, "aby wyśnić sen o Warszawie".  

            Zwiedzanie Warszawy - my piątoklasiści i szóstoklasiści- rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Powstania Warszawskiego. Większość uczniów odwiedziła to szczególne miejsce po raz pierwszy. Słuchacze byli urzeczeni sposobem, w jaki została opowieziana  historię 63 najważniejszych dnia 1944 roku. Okazało się, że spotkania z przeszłością mogą być fascynującą podróżą w czasie i przestrzeni. Takie intymne obcowanie z historią sprawia, że informacje przyswajane są niemal automatycznie, a zainteresowanie przeszłością rośnie.  Ci, którzy poświęcali się dla nas, przestają być anonimowymi, spiżowymi postaciami z zamierzchłej historii, a stają się bliscy, naturalni, po prostu bardziej prawdziwi.

     Nastepnie, wędrując uliczkami stolicy, dotaraliśmy na obiad. Kolejnym punktem programu  był  Stadion Narodowy. Mieliśmy okazję zobaczyć go wewnątrz i podziwiać ogromny wkład pracy włożony w jego istnienie, aby mógł służyć od Euro 2012. . Jest wśród nas wielu kibiców piłki nożnej i wizyta na tym stadionie była spełnieniem ich marzeń. Gdy weszliśmy na trybuny i wspięliśmy się na sam ich szczyt, z góry podziwialiśmy ogrom tego obiektu. Naprawdę robi wrażenie! To był wyczekiwany  punkt programu naszej wycieczki.  Pod koniec dnia, spacerując uliczkami Warszawy i wysłuchując opowieści przewodnika pana Grzegorza, dotarliśmy do naszego hotelu,  gdzie dokonaliśmy zakaterowania i podsumowaliśmy pierwszy dzień naszej wycieczki.

            Drugi dzień rozpoczęliśmy skoro świt, bo już o 6 rano. Powoli budziło się słoneczko, które zapowiadało przepiękna pogodę. Od razu udaliśmy  m.in. Alejami Ujazdowskimi, aby dotrzeć do  budynku  Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Podczas wycieczki, przewodnik oprowadzający naszą klasę po Sejmie i Senacie, przybliżył nam historię polskiego parlamentu, wyjaś́nił̨, jak funkcjonuje współczesny parlament, zapoznał uczniów z codzienną pracą, obowiązkami i prawami parlamentarzystów oraz odpowiadał na pytania w sprawach, które wzbudzały nasze zainteresowanie. Duże wrażenie na wszystkich uczniach zrobiła Sala Sejmowa Posiedzeń, w której odbywają się debaty i głosowania. Na zakończenie zwiedzania otrzymalismy zestaw edukacyjny, w celu utrwaleniai zapamiętania zdobytych wiadomości. Kolejno udalismy  się na spacer po Łazienkach Królewskich. Na wszystkich największe wrażenie zrobił Teatr na Wyspie, a w szczególności półkolista widownia, scena położona na sztucznej wyspie i rząd kamiennych rzeźb, przedstawiających sławnych autorów dramatycznych. Uczestnicy wycieczki zachwycali sie także florą i fauną tego parku, do zdjęć "pozowały" nam przepiękne pawie i liczne wiewiórki. Podziwialiśmy pomnik Fryderyka Szopena.

            W drugim dniu naszego pobytu w stolicy  pojechaliśmy autobusem do Centrum Nauki Kopernik, niewątpliwie jednego z najważniejszych punktów naszej wycieczki. Jest to wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się. Wszyscy mogliśmy poznawać prawa nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach. Mieliśmy okazję własnoręcznie dokonywać wielu doświadczeń naukowych, zobaczyć na własne oczy mechanizmy funkcjonowania ludzkiego organizmu, urządzeń, wszechświata i wielu innych aspektów otaczającego nas świata. Na zakończenie dnia braliśmy udział w niezwykłym widowisku, gdzie główną rolę grała gra światła i wody- pokaz fontan. Obejrzeliśmy przepiękna baśń pt. "Szlachcic niedźwiedziem".

Po tym pełnym wrażeń dniu udaliśmy sie na zasłużony odpoczynek do hotelu, który także kazał się pięknym obiektem i miło spędziliśmy w nim czas. Drugi dzień naszego pobytu w Warszawie również był udany.

            Na trzeci dzień zaplanowaliśmy zwiedzanie  Starego Miasta, zaczęliśmy od miejsca, gdzie znajduje się Kolumna Zygmunta III Wazy. Tutaj spotkaliśmy się z przewodnikiem. Od razu pomaszerowaliśmy pod Zamek Królewski. Podziwialiśmy piękno budynku, który został zbudowany w stylu barokowo - klasycystycznym. Zwiedziliśmy część muzealną zamku, gdzie obejrzeliśmy projekcję multimedialną - film na temat historii i odbudowy zniszczonego podczas wojen obiektu. Potem powędrowaliśmy na ul. Świętojańską, gdzie mieści się Bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela. Tuż obok niej położony jest pierwszy cmentarz w Warszawie. Następnie pośpieszyliśmy na Rynek Starego Miasta. Po środku placu stoi pomnik Warszawskiej Syrenki. Niedaleko mieści się restauracja "Bazyliszek", nad wejściem której wisi podobizna potwora. Przewodnik opowiedział nam legendy, a później przeszliśmy przez ul. Piwną i Miodową. Niebawem znaleźliśmy się przy Barbakanie. Mieliśmy okazję wejść do środka tej baszty i spacerować po średniowiecznych murach. Złożylismy hołd pod pomnikiem małego żółnierza.        Wracając w kierunku autokaru skręciliśmy na Plac Piłsudskiego, by tam zobaczyć Grób Nieznanego Żołnierza. Akurat odbywała się zmiana warty. Było to dla nas duże przeżycie. Na zakończenie przygody pt.  "Sen o Warszawie" przejechaliśmy koło budynku Telewizji Polskiej i udaliśmy się w droge powrotną. Trzy dni naszej międzyklasowej wycieczki minęło bardzo szybko.

            Wycieczka była nadzwyczaj  udana. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc, które powinien poznać każdy Polak. Panowała miła atmosfera. Zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byliśmy zadowoleni. Mamy nadzieję, iż ponownie odwiedzimy to wspaniałe miasto.

            Na zakończenie tej niezwykłej i niezapomnianej wyprawy w imieniu wszystkich uczestników wycieczki chcielibyśmy  podziękować naszym opiekunom i organizatorom, bez których ten wspaniały wyjazd by się nie odbył: przede wszystkim pani Annie Machowskiej i pani Joannie Sowierszenko,  a także osobom, które towarzyszyły nam podczas podróży: kierowcy naszego autokaru, który bezpiecznie podróżował z nami, panu Grzegorzowi- pilotowi i przewodnikowi naszej wycieczki za cudowną opowieść o Warszawie, wiele cennych informacji i niezwykłych ciekawostek.   To była jedna z tych wycieczek, których się nigdy nie zapomina,  na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci

Foto - Joanna Sowierszenko

Tekst- uczestnicy wycieczki

Z wizytą w rezerwacie przyrody w Barucicach

W dniu 15 maja 2018 r. uczniowie klas IV w Olszance wraz ze swoim opiekunem- nauczycielem przyrody- panią Anna Machowską, mieli  przyjemność uczestniczyć w wycieczce do Rezerwatu Przyrody w Barucicach. Dzięki Nadleśnictwu Brzeg i Kołu Łowieckiemu "Cyranka" odbyła się lekcja przyrody w naturalnym środowisku. Na samym początku naszej wycieczki przyrodniczej czekała na nas niespodzianka. Pan leśniczy pokazał nam przepiękne koniki polskie, a pani Magdalena Wincer - odpowiedzialna za edukację w Nadleśnictwie Brzeg, opowiedziała nam historię ich pochodzenia. Oczywiście nie obyło się bez zdjęć. Następnie nasi przewodnicy opowiedzieli nam o szkółce  i o nadleśnictwie. Oprowadzili nas po lesie i pokazali chronione gatunki roślin oraz ptaków. Dowiedzieliśmy się, że na terenie tego rezerwatu występuje 11 gatunków roślin chronionych i wiele rzadkich w tym: kukułka Fuchsa, podkolan biały, kruszczyk szerokolistny, listera jajowa, wawrzynek  wilczełko. Wystepują również 33 gatunki chronionych zwierząt, w większości to ptaki, a do najcenniejszych należą: dzięcioł czarny, dzięcioł zielonosiwy, dzięcioł średni  muchołówka białoszyja, jastrząb zwyczajny, wilga oraz kruk. Wsłuchiwaliśmy się w ich śpiew. Coś pięknego. Zobaczyliśmy również nietypowego żuczka i podziwialiśmy piękno naszej przyrody. Przewodnikiem podczas naszej wędrówki  był absolwent naszej szkoły – leśniczy Bartosz Skotnicki, który cierpliwie i z ogromną pasją opowiadał i oprowadzał nas po rezerwacie.    Nadleśnictwo Brzeg posiada własną szkółkę o powierzchni 7 ha. Rocznie produkuje się tam około 3 mln sadzonek. Materiał sadzeniowy wykorzystywany jest na potrzeby własne oraz na sprzedaż dla odbiorców zewnętrznych.

            Po tak wyczerpującym dniu udaliśmy się do miejsca, w którym rozpoczęliśmy wycieczkę. Tam czekała na nas kolejna niespodzianka. Koło Łowieckie "Cyranka"- p. Wiesław Skotnicki z żoną Dorotą przygotowali dla nas pyszny poczęstunek: kiełbaski z grilla, soki, napoje, swieże bułeczki. Było pysznie.  Na pamiątkę od Nadleśnictwa Brzeg dostaliśmy klocki i książeczki o różnych gatunkach ptaków. Tak interesującą lekcję w pięknym i naturalnym środowisku na pewno zapamiętamy na długo.

            Dziękujemy Kołu Łowieckiemu "Cyranka", a zwłaszcza państwu Wiesławowi i Dorocie Skotnickim oraz Bartoszowi Skotnickiemu, jak również Nadleśnictwu Brzeg – pani Magdalenie Wincer za niezapomnianą lekcję przyrody.

tekst: Joanna Sowierszenko

Spotkanie z pracownicami specjalistycznego centrum psychodietetyki i kosmetologii estetycznej w Brzegu Body-Med


W dniu 05.04.2018 r. w naszej szkole odbyło się spotkanie uczniów klasy V i VI z pracownicami specjalistycznego centrum psychodietetyki i kosmetologii estetycznej w Brzegu Body-Med. Spotkanie zorganizowane było w dwóch grupach; dziewczynki z klasy V i VI oraz chłopcy z tychże klas. Uczniowie po raz kolejny usłyszeli, jak ważnym dla zdrowia, szczególnie w okresie dorastania, jest prawidłowe odżywianie się i dostarczanie 2 litrów wody każdego dnia. Wspólnie, określono zasady zdrowego stylu życia. Panie mówiły również o sposobach radzenia sobie z niedoskonałościami skóry. Zainteresowani uczniowie pod okiem specjalistów otrzymali wyniki z przeprowadzonej analizy składu masy ciała. Spotkanie przebiegło w życzliwej, swobodnej atmosferze.

tekst i foto: Joanna Sowierszenko

DZIEŃ PRZECIW OTYŁOŚCI

W kwietniu odbył się Dzień Przeciw Otyłości.  Wpisał się on w realizowany od września Program Przeciwdziałania Wadom Postawy.

Według badań Światowej Organizacji Zdrowia, rocznie z powodu chorób związanych z nadwagą i otyłością umiera ponad 2,5 miliona osób
Wysokokaloryczna dieta, brak ruchu, nadmierne spożywanie cukru, soli i produktów wysoko przetworzonych oraz wielogodzinne spędzanie czasu przed monitorem komputera i telewizorem to tylko niektóre z codziennych zachowań, które prowadzą do gromadzenia się zbędnych kilogramów. W efekcie mogą pojawić się choroby, takie jak cukrzyca typu II, choroby układu krążenia, nadciśnienie tętnicze, zwyrodnienie całego układu kostno–stawowego, miażdżyca, a także problemy psychiczne.
Najskuteczniejszą metodą walki z otyłością jest gruntowna i stała zmiana nawyków żywieniowych oraz regularna aktywność fizyczna. Proces odchudzania powinien być zdrowotny, a więc oprócz redukcji masy ciała obejmować, także bardzo ważne w tym procesie aspekty wsparcia psychologicznego oraz motywacji do uprawiania aktywności fizycznej. Dieta i program treningowy, muszą być indywidualnie dostosowane do osoby chorej oraz regularnie kontrolowane.

W czasie lekcji wychowania fizycznego na wstępie uczniowie obejrzeli prezentację na gazetce szkolnej nt. zasad zdrowego odżywiania i jego wpływu na rozwój i funkcjonowanie organizmu człowieka. W dalszej części podkreślono istotę połączenia odpowiedniego odżywiania z codzienną aktywnością ruchową nie tylko w szkole, ale i poza nią. Wyjaśniono również uczniom pojęcie tzw. „Diety zbilansowanej”. Na zakończenie nauczyciele wychowania fizycznego omówili zasady dotyczące sposobu odżywiania się, spędzania wolnego czasu, dbałości o swoje zdrowie i kondycję fizyczną.

tekst i foto: Stanisław Smugorzewski

 

Dzień Prostego Kręgosłupa

 DZIEŃ PROSTEGO KRĘGOSŁUPA

W marcu w naszej szkole odbył się Dzień Prostego Kręgosłupa w ramach Programu Przeciwdziałania Wadom Postawy U Dzieci i Młodzieży w Województwie Opolskim.

W każdej klasie na lekcji wychowania fizycznego nauczyciele przeprowadzili pogadanki na temat, jakie są wady postawy ciała związane z kręgosłupem, skąd się biorą i jak im zapobiegać. Uczniowie zostali poinformowani o prawidłowej postawie ciała podczas siedzenia na zajęciach szkolnych oraz o prawidłowym noszeniu swojego tornistra. Informacje o wadach postawy związanych z kręgosłupem oraz przykładowe ćwiczenia zostały zamieszczone na gazetce stacjonarnej oraz zostały przeprowadzone na zajęciach wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej

Co zrobić, kiedy boli kręgosłup? Dobrą formą profilaktyki są ćwiczenia. Basen czy siłownia znakomicie wzmacniają mięśnie. Ale można też wykonać kilka w domu. Zainteresowani zestawem ćwiczeń mogą zgłaszać się do nauczycieli wychowania fizycznego lub skorzystać ze stron internetowych.  Ćwiczenia tego rodzaju należy wykonywać powoli i płynnie. Czas przerwy między kolejnymi ćwiczeniami jest dowolny. Po wykonaniu całego zestawu ( około 12 ćwiczeń ) należy powtórzyć go jeszcze raz. Trening tego rodzaju powinien być stosowany 3-4 razy w tygodniu .

 

17 czynników mających wpływ na wystąpienie dolegliwości kręgosłupa

Medycyna odkrywa coraz to nowe czynniki, które mają wpływ na odczuwane przez nas dolegliwości (mają, choć raczej: mogą mieć, ponieważ każdy inaczej będzie reagować na te same czynniki i zagrożenia).

Światowe doniesienia literatury wskazują 17 takich czynników, które mogą decydować o naszych predyspozycjach w kierunku szybszego zużywania się kręgosłupa. Są to:

1.  Psychika i stres
2.    Zła postawa ciała: przebywanie w ciągłym zgarbieniu/ pochyleniu do    przodu
3.    Przebywanie w bezruchu
4.    Coraz wyższy wzrost kolejnych pokoleń
5.    Słabe mięśnie
6.    Nadwaga
7.    Wiek
8.    Coraz dłuższe życie.
9.    Geny
10.    Odżywianie
11.    Palenie papierosów
12.    Dźwiganie ciężkich rzeczy
13.    Niewłaściwe stanowisko pracy
14.    Wibracje
15.    Skręty tułowia w pozycji pionowej
16.    Płeć
17.    Czynniki społeczne

 Opracował koordynator Programu Przeciwdziałaniu Wadom Postawy:

Stanisław Smugorzewski

Przygoda z Euroweek

Przygoda z Euroweek

 

 

Program Euroweek jest międzynarodowym programem, który ma na celu rozwój zdolności intelektualnych, przywództwa, kreatywności, komunikacji oraz umiejętności interpersonalnych u uczestników poprzez stosowanie różnorodnych technik, podejście formalne, nieformalne i ponadkulturowe, co pomoże przygotować  uczestników do integracji i zrozumienia obecnego świata. Językiem do komunikacji jest głównie język angielski. Uczniowie PSP w Olszance po raz kolejny uczestniczyli w tym projekcie.

DZIEŃ 1

Jest niedziela, godzina 13.50, zbieramy się  przed szkołą w Olszance. Wyglądamy pozostałych i  nie możemy się już doczekać  wyjazdu.  Nadchodzi godzina 14 i wyruszamy w podróż. Wszyscy uczestnicy są bardzo podekscytowani podczas jazdy, w autobusie panuje miła i wesoła atmosfera. Dobrze się bawimy, słuchając muzyki i rozmawiając ze sobą, jednocześnie jesteśmy podnieceni tym, co na nas czeka. Jest 17 i docieramy na miejsce,  czyli do Różanki.  O 18 idziemy  na  zasłużoną kolację. Godzinę później ma miejsce uroczyste powitanie uczestników – prezentacja organizacji, zapoznanie z celami i programem wyjazdu. Przed nami jeszcze  pierwsze warsztaty integracyjne. A więc Euroweek 2018 uważamy za oficjalnie otwarty.

DZIEŃ 2

Jest poniedziałek, godzina 7.30. Wszyscy szykujemy się do dnia pełnego wrażeń. Zaczynamy intensywnie, mamy poranne zabawy z wolontariuszami. Opiekunowie dzielą  nas na grupy, w których mamy zrobić plakaty promujące nasze grupy np. Sport Team. Po upływie wyznaczonego czasu prezentujemy swoje wysiłki.  Każdy dzień był poświęcony jednemu krajowi. O 10.30 prezentację o Urugwaju prowadzi jeden z  wolontariuszy, Urugwajczyk.  Opowiada o swoim egzotycznym kraju i jego tradycjach. Około godziny 12.00 wychodzimy na spacer w góry, aby odświeżyć swoje komórki po wyczerpującym wysiłku.  Górskie widoki są bardzo piękne, jest dużo śniegu, cieszymy się namiastką zimy, odbywa się bitwa na śnieżki. Trochę zgłodnieliśmy i idziemy na obiad. Po powrocie z uśmiechem zmierzamy na dalsze zajęcia. Kończą się bloki tematyczne poświęcone krajom anglojęzycznym, czas wypełniają nam zabawy z wolontariuszami. Po ostatnich zajęciach wszyscy mamy czas dla siebie, spędzamy go w pokojach , poznajemy pozostałych uczestników. 

DZIEŃ 3

Jest godzina 8:30 trzeciego dnia naszego pobytu w ośrodku. Wypoczęci kierujemy się do jadalni, na wspólne śniadanie, a każdy z nas zastanawia się, przed jakimi zadaniami dzisiaj zostaniemy postawieni. Kierujemy się na główną salę, gdzie mają rozpocząć się zajęcia z wolontariuszami. Wszyscy z uśmiechem na twarzach oczekujemy na polecenia Teony, dziewczyny z Gruzji. Dzisiaj będziemy poznawać tańce narodowe. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się „Belgijka” oraz „Ojra”. Czekana nas kolejna niespodzianka -wizyta wolontariuszy z sąsiedniego ośrodka. Słuchamy ich historii z zapartym tchem. Jesteśmy pod wrażeniem poświęcenia, jakiego dokonali, by spełniać swoje marzenia i mieć możliwość poznawania świata sprawiają. Zadajemy sobie pytanie, czy my też potrafilibyśmy opuścić swoją strefę komfortu, by uciec w nowe, nieznane? Obcy kraj, inna kultura, odmienny język nie stanową dla nich przeszkody, wręcz przeciwnie, można zaobserwować jak szybko łapią z nami kontakt. Trochę zagapiliśmy się i nie dotarliśmy w porę na kolejne spotkanie. Razem z Songho, wolontariuszem z Nepalu, musimy ponieść „karę” za spóźnienie na zajęcia-  każdy z nas musi zaprezentować swój własny taniec, co automatycznie staje się powodem wielu śmiechów. Po raz kolejny przełamujemy swoje wewnętrzne bariery, żartując razem i przedstawiając coraz to śmielsze figury. Nawet opiekunowie są pod wrażeniem naszych zdolności tanecznych i dołączają do zabawy. Po odbytej „pokucie” dowiadujemy się o pokazie talentów, który ma się odbyć wieczorem. Liderami zostają Natalia ze szkoły w Olszance oraz Mateusz z Wadowic, których zadaniem jest poprowadzenie całego show. Swoją obecnością zaszczycają nas niezwykłe gwiazdy, ponieważ trójka z nauczycieli wciela się w rolę Justina Bieber’a, Celine Dion i Beyonce. Po godzinie przygotowań w końcu możemy rozpocząć zabawę słowami: ‘’Welcome to first Euroweek got talent!” Występy rozpoczynają się od popisu wokalnego naszych koleżanek, następnie przechodzimy m. in. przez taniec współczesny, polonez, niemiecką pieśń wojenną, polski rap, czy układanie kostki Rubika na czas.  Ostatecznie nie zostaje wyłoniony  zwycięzca, a jury decyduje, że każdemu z uczestników należą się tak samo ogromne brawa i uznanie. Po tym jakże emocjonującym dniu pełnym uśmiechów i radości, kierujemy się z powrotem do swoich pokoi, by z nową energią przywitać następny dzień.

                                                                                                                            DZIEŃ 4

 Tym razem większość z nas budzi się bez uśmiechów na twarzy, z powodu świadomości, że jest to nasz ostatni dzień zajęć, a za kilkanaście godzin wszyscy rozjedziemy  się w swoich kierunkach i  zakończymy przygodę, jaka spotkała nas w Różance.  Dzień rozpoczynamy od tańców, mających na celu dodanie nam energii na resztę dnia. Następnie przychodzi czas na przyswajanie wiedzy, tym razem o Łotwie.  Naszym zadaniem jest stworzenie własnego języka. Wielu w tym momencie puściło wodzę fantazji, a zdania jakie powstają, doprowadzają wręcz do łez swoim zabawnym brzmieniem. Jak tłumaczy nam potem Eva, zajęcie to miało przedstawić nam, jak ważne jest istnienie języka „łączącego”, którego każdy z nas jest w stanie się nauczyć, by porozumieć się z innymi. Po raz kolejny zabawa została połączona z cenną nauką. Zanim odejdziemy na obiad opiekunowie informują nas o jeszcze jednaj grze. Zasady są podobne do „głuchego telefonu”, ale z powodu dwóch licznych grup, zdobycie przewagi wcale nie jest łatwe. Dodatkową motywacją jest dla nas możliwość ukarania przegranej drużyny, dlatego walka jest naprawdę zacięta. Ostatecznie twarze przegranych barwią się we wszystkich kolorach farb, jakie tylko były dostępne.  Ostatni kraj zaprezentowała  Loise, Filipinka.  Naszym końcowym zadaniem miała być „Mission Impossible”. Kilkuosobowe składy dostały zadania, by zademonstrować np. reklamę Euroweeka, taniec wspólny z nauczycielem bądź Manekin Challange. . Po tych występach na środek zostają wywołani reprezentanci szkół, by opowiedzieć o swoich przeżyciach związanych z pobytem w ośrodku. Wszyscy zgodnie stwierdzają, że świetnie się bawili i liczą na szybką możliwość ponownego spotkania. Część  z nas zostaje, by móc ostatni raz porozmawiać z Teo, Loise i Songho. Wymieniamy się adresami mediów społecznościowych, aby mieć możliwość dalszego kontaktowania się, mimo dzielącej nas odległości.

 Autorki tekstu: Natalia Stańczyk, Ola Nowicka, Sylwia Barwińska

Foto: Beata Bajcer


 

 

 

Z wizytą na dworze króla Maciusia Pierwszego, czyli Internetowy Teatr TVP dla szkół w PZSP w Olszance

Z wizytą na dworze króla Maciusia Pierwszego,
 czyli Internetowy Teatr TVP dla szkół w PZSP w Olszance

 Publiczna Szkoła Podstawowa  w Olszance od wielu lat uczestniczy w projekcie edukacji teatralnej ph. "Internetowy Teatr TVP dla szkół". Uczniowie bardzo chętnie biorą udział  w tym przedsięwzięciu, które stanowi  wzbogacenie i urozmaicenie szkolnych zajęć oraz  zachęca do korzystania z życia kulturalnego w dalszym życiu.  Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii uczniowie PSP w Olszance obejrzeli „na żywo” tym razem  spektakl na motywach powieści Janusza Korczaka pt.  „Król Maciuś Pierwszy”, przekazywany bezpośrednio z Teatru Banialuka z Bielska-Białej.   Dokładnie 23 lutego  2018 r. o godzinie 10.00 czwartoklasiści przenieśli się na dwór nowego  króla - Maciusia Pierwszego, który po śmierci swoich rodziców, musiał szybko dorosnąć i  objąć rządy. Niestety  wkrótce  okazuje się, że pełnienie  roli głowy państwa jest ponad siły małego chłopca,  codziennie  musi  się on zmierzyć  z wyzwaniami, jakie niesie ze sobą konieczność sprawowania władzy. Korona staje się za ciężka i przytłaczająca, tron za wysoki i za surowy,  ministrowie obcy i wciąż czegoś żądający, a  lud niezadowolony i narzekający na nowe ustawy. Rodzą się  pytania: Czy dziecko może rządzić światem dorosłych? Czy królowi można wszystko?  Kto ponosi konsekwencje za decyzje głowy państwa? Jakie prawa posiadają dzieci? Gdyby dziecko mogło rządzić światem, czy wtedy ten świat byłby lepszy? Czy można dorosnąć w jeden dzień? Czy każdy może być królem? W spektaklu pada niewiele słów, mimo tego widowisko podejmuje ważne i uniwersalne tematy: odpowiedzialności za siebie i innych, władzy, wojny, ale także relacji międzyludzkich, przyjaźni i potrzeby bliskości.  Opowieść  o samotności dziecka wobec zadań, które są ponad jego siły, stała się pretekstem do rozmowy z uczniami na temat świata ludzi dorosłych a dzieci, obowiązków i praw, odpowiedzialności i ponoszenia konsekwencji za swoje decyzje. Oto niektóre z wypowiedzi uczniów klasy czwartej:

„Król powinien być dorosły i odpowiedzialny, nie może robić, co chce, musi rządzić mądrze. Dziecko nie może być królem, jest za małe i nie wie zbyt dużo o życiu.”

Wiktoria Cupek

„Król to władca, ale jeżeli będzie robił, co chce i nie będzie się liczył ze zdaniem innych, to niestety grozi to konfliktem i wywołaniem wojny z innymi państwami. Król to władca, który powinien być przede wszystkim  odpowiedzialny, dojrzały, dorosły i mądry. Dziecko nie może rządzić państwem, jest na to za słabe, powinno się bawić. Jeżeli dziecko zostanie głową państwa, to inni go wykorzystają i państwo zniknie.”

Maciej Rosiński

„Król jako głowa państwa ma za zadanie mądrze rządzić i opiekować się swoim ludem. Rozwiązywać jego problemy. Każdy władca powinien rządzić rozsądnie i odpowiedzialnie i nie może robić, co mu się chce i na co ma ochotę. Król ma swoje obowiązki.”

Alicja Wachowska

„ Moim zdaniem Maciuś był za mały, aby objąć rządy. To jeszcze dziecko i powinien się bawić i uczyć. Jako mały chłopiec nie może być dobrym królem, bo obce państwa na pewno to wykorzystają i napadną na ten kra. Musi dorosnąć i sporo się nauczyć.”

Gosia Derkacz

„Uważam, że król nie może robić tego, co zechce, ponieważ musi zająć się ważnymi sprawami państwa. Musi stworzyć mądre ustawy. Król to ktoś potężny, silny, przewidujący i groźny. Natomiast Maciuś to małe dziecko i jest niedojrzały, nie rozumie, na czym polega rządzenie w kraju, dlatego doprowadził do wojny.”

Alicja Razik

„Żal mi Maciusia, jest za mały, wystraszony i samotny. Nie może być królem. Nawet korona była dla niego za wielka, a tron za wysoki i nie mógł się na niego wspiąć.”

Antonina Kadłubowska

„Król nie może  robić, co mu się podoba, bo odpowiada za całe państwo, za wszystkich ludzi.”

Nikola Nowak

„Ustawy, które stworzył Maciek były niemądre i śmieszne. Nie można wciąż jeść czekoladę na obiad i bawić się lub głaskać po głowie dzieci, bo nie ma, kto pracować. Zakłady i firmy  przestaną działać i nie będzie pieniędzy na życie.”

Sylwia Sawicka

„Król nie może rządzić, jak chce, bo to często kończy się źle dla kraju. Król powinien być mądry, waleczny, potężny i wytrwały. Dobry król wie, jak rządzić, przewiduje wszystko, umie obmyślić strategię walki – dobry plan działania. „

Dominik Szczepaniak

„Czy król jako głowa państwa może robić, co chce? Moim zdaniem nie. Nie powinien robić tego, na co ma ochotę. Musi liczyć się z innymi, a także z tym, że inne kraje mogą go napaść, jak będzie niemądrze rządził. Taki atak może być z zaskoczenia i wtedy będzie tak, jak w spektaklu,  król Maciek nie był przygotowany na wojny z innymi mocarstwami. Maciuś to dziecko, a dziecko nie może być dobrym królem.”

Antek Zalewski

            Twórcom spektaklu  udało się za pomocą kostiumu, gestu, ruchu, obrazu i muzyki stworzyć pole gry dla wyobraźni widzów. Toteż nie dziwi informacja, iż przedstawienie „Król Maciuś Pierwszy" Teatru Lalek Banialuka na motywach powieści Janusza Korczaka, które zostało wyreżyserowane przez Konrada Dworakowskiego, otrzymało Nagrodę Złocisty – Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak w Warszawie. Spektakl stanowi niezwykle wartościowe widowisko, które warto zobaczyć i przeżyć. Zapraszamy i gorąco zachęcamy.

Tekst i foto Joanna Sowierszenko

Język polski- dodaj do ulubionych

 

            21 lutego  obchodzony jest Dzień Języka Ojczystego, ustanowiony przez UNESCO. Święto upamiętnia wydarzenia w mieście Dhace (obecnie stolica Bangladeszu), gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu zginęło podczas pokojowej demonstracji. Domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu jednego z dwóch języków urzędowych w Bengalu Wschodnim, należącym wówczas do Pakistanu. Oficjalnie rząd Pakistanu ogłosił bengalski językiem urzędowym w 1956 roku, po wielu latach sporów. Obecnie 21 lutego to święto narodowe w Bangladeszu. Z najnowszych statystyk wynika, że co dwa tygodnie znika bezpowrotnie jeden język, a jednocześnie ogromna część związanego z nim bogactwa intelektualnego i kulturalnego. Organizując co roku obchody Dnia Języka Ojczystego, UNESCO podkreśla swoje zaangażowanie w ochronę i promocję różnorodności kulturowej, a także wielojęzyczności w edukacji, dostrzegając ich znaczenie dla zrównoważonego rozwoju. W naszej szkole 19 lutego rozpoczął się Tydzień Języka Polskiego.  Młodzież zmagała się z zawiłościami naszego pięknego, ale trudnego języka, biorąc udział w lekcjach tematycznych i przystępując do licznych konkursów. Każdy dzień był poświęcony innemu zagadnieniu. Pierwsze zadanie  polegało na stworzeniu z podanych liter jak największej liczby polskich wyrazów. Rekordzistki z III b PG ułożyły ich aż 362 , w zaskoczenie wprawił wszystkich także Maciek Rosiński z IV b ze swoim rekordem 142 słów. Drugi dzień zdominowali poeci, którzy mieli tchnąć nowe życie w stare teksty i tworzyli wiersze z odzysku. Trzeci dzień wzbudził najwięcej emocji i poświęcony był ortografii. Przed uczestnikami stało nie lada wyzwanie -  najeżone trudnościami dyktando trzeba było podyktować koledze, ale najpierw należało do niego  przybiec. Zadanie podzielone było na trzy etapy o zróżnicowanym stopniu trudności. Dzięki temu mogli wziąć w nim udział nawet najmłodsi. Na szczególne uznanie zasługują dzielni uczniowie klas II i III PSP.  Czwartego dnia uczniowie zmierzyli się z polonistycznym kahootem. Do tego zadania niezbędne było ich ulubione medium, wobec tego nikogo nie trzeba było specjalnie zachęcać. W piątek wszystkie klasy projektowały koszulki promujące język polski. Uroczyste podsumowanie i wręczenie nagród odbędzie się w marcu, bowiem do tego czasu uczniowie tropią błędy ortograficzne i językowe w okolicy. Przez ten tydzień dużo się działo w naszej szkole. W zabawę zaangażowali się nawet najmłodsi.  Uczniowie klas I-III  przez cały tydzień dodatkowo rozwiązywali rebusy, krzyżówki, wykreślanki, a nawet stworzyli własną grę edukacyjną. Udało się na chwilę zwrócić uwagę uczniów na ważne zagadnienie, jakim jest poprawność językowa i jaki potencjał posiada nasz język ojczysty. XD okazało się najpopularniejszym młodzieżowym słowem roku.  Jest rzeczownikiem, ale - jak czytamy na stronie internetowej PWN - może też funkcjonować jako wykrzyknik, partykuła, nieodmienny przymiotnik lub przysłówek, czyli posiada wiele zastosowań.  Zawrotna kariera medialna tego wyrazu świadczy dobitnie o pewnym niepokojącym zjawisku- zubożeniu języka. Aktywność uczniów podczas ostatniego tygodnia świadczy o tym, że ten problem nam tak szybko nie grozi. 

tekst Adriana Gall

foto Joanna Sowierszenko

 

E-szkoła
Projekty
ABSOLWENCI
BIP PZSP W OLSZANCE
Nasze sukcesy
Odwiedziny

Odwiedza nas 18 gości oraz 0 użytkowników.

Ostatnio dodane
Statystyka odwiedzin
1321478
dziś
wczoraj
w tym tyg.
w zesz. tyg.
do tej pory
349
851
1200
1312987
1321478